Brev:
Svangerskabsforgiftning
4. juni 2009
Alder:
0 mdr.
Svangerskabsforgiftning
Hej Helen.
Så er jeg tilbage igen med endnu et spørgsmål :). Jeg er nu gravid i 31 uge (første barn) og har i dag været hos jordemoderen.
Under hele graviditeten har mit blodtryk ligget så smukt 116/80, men i dag viste mit blodtryk 130/90 og en puls på 97. Jordemoderen syntes den puls lige var i overkanten, hvorfor jeg blev lagt ind i et rum, hvor jeg kunne hvile godt og grundigt inden et nyt blodtryk skulle tages. Her fik jeg ikke lige oplyst tallene, men hun oplyste, at de så fine ud. Jeg fik herefter taget en urintest, som viste spor af proteiner, hvorfor hun anbefalede mig at opsøge lægen om en ugen for at få taget nye prøver, så man kan holde øje med om det er en begyndende svangerskabsforgiftning.
Umiddelbart tænker jeg selv, at mit blodtryk og puls kan være påvirket af, at jeg på nuværende tidspunkt er sygemeldt grundet bækkenløsning. I denne forbindelse har jeg haft rigtig mange smerter, som personer fra min omverden (familien) har haft svært ved at forholde sig til. Dette har resulteret i, at det har været svært ikke at blive bare en smule temperamentsfuld ;-)
Da jeg på ingen måder ønsker, at der skal ske min lille dreng noget. Har jeg nu valgt at sige fra overfor længerevarende besøg samt alle de mange opkald og håber dette kan få mit stressniveau ned igen.
Jordemoderen mente ikke, at prøverne var tegn på, at jeg havde begyndende svangerskabsforgiftning, men at det altid er bedre at være på den sikre side. Hertil vil jeg gerne høre om der er noget jeg selv kan gøre for at forebygge en eventuel svangerskabsforgiftning?
Jeg har selv valgt at omlægge min kost, hvor jeg nu indtager meget mindre sukker og meget mere frugt og sund mad end tidligere samt gør alt for ikke at stresse.
Med venlig hilsen
Pia