Svar: Indtagelse af alkohol under graviditet

1. maj 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nulle

Det er da fantastisk at du er gravid, et stort tillykke med det :o)

Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret og ked af det, du vil jo gerne give jeres barn det bedste udgangspunkt og det føler du naturligvis ikke at du har gjort, når du både har røget og drukket alkohol ...

Der er dog ikke noget du kan gøre ved det, sket er sket og det vigtigste nu er jo at du sørger for at gøre det bedre fra nu af. Det har her f.eks. betydning at du indtager de vitaminer, mineraler osv. som anbefales for gravide.

Her tænker jeg på f.eks. Folinsyre, jern, D-vitamin og så er det også enormt vigtigt at du husker at spise fisk. Gerne to gange om ugen til aftensmad og næsten hver dag til frokost.

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, de har betydning for udviklingen af synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og så viser undersøgelser også, at indtag af fisk og omega 3 fedtsyrer har betydning for graviditetens varighed. Det kan forebygge at man føder for tidligt og der er også en ...

Annonce

... sammehæng mellem indtag af omega 3 fedtsyrer og det at barnet bliver født med normalt fødselsvægt.

Sørger du for at spise 200-300 g. fisk om ugen, så er vil du give dit barn i maven rigtig gode forudsætninger for en sund og vigtig udvikling :o)

Du må stole på gynækolog, læge og jordemoder, tro på at de undersøgelser, scanninger osv. du skal til vil vise dig, hvis noget ikke er som det skal være. Og så må du naturligvis tro på at der ikke er sket spor - husk her på, at rigtig mange børn bliver lavet i en brandert ... Det er ikke ualmindeligt at kvinder i DK drikker alkohol en gang imellem, vi drikker ikke meget, men er heller ikke fuldstændig afholdende. De fleste kvinder stopper dog med alkohol, når de finder ud af at de er gravide - og det er jo det du også skal gøre. Ligesom cigaretterne skal smides ud nu!

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

I de fleste tilfælde vil alkhold tidligt i graviditeten ikke få betydning for fosterets udvikling. Det afgørende er, at man ikke fortsætter med at drikke alkohol – for jo mindre alkohol, jo mindre risiko for skade.

Du kan læse mere på sundhedsstyrelsens hjemmeside www.denbedstestart.dk

Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Kæledyr og børn

I rigtig mange børnefamilier har man en eller anden form for kæledyr, og det er ofte en hund, kat eller et andet kæledyr med pels.

Det kan være rigtig dejligt for børn at vokse op sammen med dyr, og det er lærerigt at skulle hjælpe til med at passe et dyr og sørge for,, at dyret har det godt. At skulle være med til at tage sig af et kæledyr lærer dit barn om ansvar. Det overordnede ansvar for kæledyret er dog dit. Du kan ikke regne med, at dit barn selv kan sørge for et kæledyr,...

Læs mere i Babylex

Æg

Hårdkogte æg, eller æggepandekage, kan gives fra 6 måneders alderen. Men i små mængder. Æg kan således gives som en del af en varieret kost og mange børn kan godt lide smagen af æg.

I æggeblommen findes et relativt højt indhold af kolesterol, det er dog først og fremmest madens indhold af mættet fedt, der påvirker blodets kolesterolindhold.

Man ved ikke præcist, hvor meget æg man kan tåle før det ses på kolesterolindholdet. Nogle mennesker kan spise meget æg og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusind tak for svar. Selvom jeg inderst inde godt ved, at der nok ikke er det store at gøre ved vore urolige nætter - andet end at vente på hun bliver større - så er det altid rart at vende det med dig alligevel.

Jeg synes det er så synd, at du aldrig ser alle de små søde, som vi snakker om. Så her er ihvertfald et billede af vores lille datter - det glade barn.

Kærlig hilsen Stine