Svar: Indtagelse af alkohol under graviditet
1. maj 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nulle
Det er da fantastisk at du er gravid, et stort tillykke med det :o)
Jeg kan godt forstå at du bliver bekymret og ked af det, du vil jo gerne give jeres barn det bedste udgangspunkt og det føler du naturligvis ikke at du har gjort, når du både har røget og drukket alkohol ...
Der er dog ikke noget du kan gøre ved det, sket er sket og det vigtigste nu er jo at du sørger for at gøre det bedre fra nu af. Det har her f.eks. betydning at du indtager de vitaminer, mineraler osv. som anbefales for gravide.
Her tænker jeg på f.eks. Folinsyre, jern, D-vitamin og så er det også enormt vigtigt at du husker at spise fisk. Gerne to gange om ugen til aftensmad og næsten hver dag til frokost.
Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk. De er først og fremmest vigtige for udviklingen af fosterets og spædbarnets nervesystem og hjerne, de har betydning for udviklingen af synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og så viser undersøgelser også, at indtag af fisk og omega 3 fedtsyrer har betydning for graviditetens varighed. Det kan forebygge at man føder for tidligt og der er også en sammehæng mellem indtag af omega 3 fedtsyrer og det at barnet bliver født med normalt fødselsvægt.
Sørger du for at spise 200-300 g. fisk om ugen, så er vil du give dit barn i maven rigtig gode forudsætninger for en sund og vigtig udvikling :o)
Du må stole på gynækolog, læge og jordemoder, tro på at de undersøgelser, scanninger osv. du skal til vil vise dig, hvis noget ikke er som det skal være. Og så må du naturligvis tro på at der ikke er sket spor - husk her på, at rigtig mange børn bliver lavet i en brandert ... Det er ikke ualmindeligt at kvinder i DK drikker alkohol en gang imellem, vi drikker ikke meget, men er heller ikke fuldstændig afholdende. De fleste kvinder stopper dog med alkohol, når de finder ud af at de er gravide - og det er jo det du også skal gøre. Ligesom cigaretterne skal smides ud nu!
I de fleste tilfælde vil alkhold tidligt i graviditeten ikke få betydning for fosterets udvikling. Det afgørende er, at man ikke fortsætter med at drikke alkohol – for jo mindre alkohol, jo mindre risiko for skade.
Du kan læse mere på sundhedsstyrelsens hjemmeside www.denbedstestart.dk
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske