1 lur eller 2 + nattesøvn?

1. maj 2009

Kategori:
Alder:
11 mdr.

1 lur eller 2 + nattesøvn?

Hej Helen

Nu er det første gang, jeg skal spørge om noget, har læst lidt med, så jeg håber jeg kan få formuleret mig klart og præcist.

Jeg har en datter - Lea, som lige er blevet 11 måneder. Hun er en glad og aktiv pige, som kravler på livet løs og rejser sig op ved alting, sætter sig (for det meste) fint ned selv igen og prøver også at tage skridt til siden, mens hun står op, hun vinker og er i det hele taget rigtigt godt med.
Hun er ca. 81 cm. og vejer godt 11 kg. - hun har ingen tænder endnu.

For nylig har jeg ændret lidt på hendes rytme i løbet af dagen, da hun var nærmest umulig at få til at sove til eftermiddag. Hun vågnede for det meste 6.30 - 7.00 for så at være træt igen ca. 9.30, her kunne hun så godt tage en to timers lur, men så var det en kamp at få hende til at sove senere på dagen, når hun endelig faldt i søvn 15.30 - 16.00, så sov hun måske en time og det synes jeg var alt for sent i forhold til hendes søvn om natten, der også driller en del.

Nu ser dagen så nogen lunde sådan ud:
6.30 vågner (nogen gange lidt før eller senere)
7.00 Flaske med MME (meget forskelligt hvor meget hun drikker)
8.00 Morgenmad - Tykmælk med frugtmos/frugt og havregryn i (hun gider ikke havregrød for tiden) - vand til
Ind imellem lidt figenstang el. frisk frugt
11.00 Frokost - er også blevet træt af rugbrødshapsere, så hun får fuldkornsgrød med små ...

Annonce

... rugbrødsbidder og små figenstang bidder i, evt. rester fra aftensmad, frisk frugt eller grøntsager - vand til
11.30 - 12.00 Middagslur - ca. 1.5 time
14.00 Flaske med MME (meget forskelligt hvor meget hun drikker)
16.00 Frugt/mos, vand - evt. lidt brød el. lign.
18.00 Aftensmad, hvad vi spiser eller økologisk "glasmad" - frugt/mos
19.30 - 20.00 Flaske med vælling, drikker ofte min. 150 ml.

Mit spørgsmål går på, om det mon er klogt at have taget den ene lur væk. Hun er dødtræt kl. 11.30 - 12.00, men sover måske ikke lige så længe som man kunne håbe på og er igen rigtig træt kl. 19.30 - 20.00, men oftest sover hun ret uroligt om natten, hvor vi enten må gi´ hende sutten og sige shhh..., ligge hende i soveposition, hvis hun er kommet op at sidde eller ligge på knæ og ofte hjælper det ikke, så vi må tage hende op og vugge hende eller sætte os med hende i armene i et stykke tid før hun er faldet helt i søvn igen. Hun er nogle gange så urolig, at hun prøver at komme ud af favnen og hvis vi prøver at lægge hende inden hun er faldet helt i søvn, så bliver hun helt hysterisk og vækker sig selv mere og mere.

Jeg mener at hun sover for lidt, men hvordan kan vi få justeret det, så hun kommer ind i en bedre rytme. Hun skal om en måned starte i vuggestue, så der bliver der jo også lavet lidt om på tingene.

På forhånd tak for hjælpen.

Mange hilsner
Leas mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

Putning - 11 mdr.

Hej Helen, Jeg skriver igen, fordi min søn snart bliver 1 år gammel og skal...

1 år, mad og sove egen seng

Hej Helen, Lige lidt info om vores dreng. Han er en etårig, lattermild,...

19. april 2024 | Opdragelse | 12 mdr.

Temperament 12 mdr.

Kære Helen Vores søn på lidt over 1 år er gennem den sidste måned blevet...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

Annonce

Viden om børn:

Allergi børn

Børn fødes ikke med allergi, men alle børn kan få allergi, og det er vigtigt at forebygge allergi i hverdagen.

Allergi er ofte en arvelig sygdom, som tit knytter sig til astma, høfeber, børneeksem og fødevareallergi. Hvis forældre eller søskende har allergi eller har haft behandlingskrævende allergi, så vil risikoen for, at et nyt lille barn også får allergi være større. Men selvom I ikke har allergi i familien, vil der være 5-10% risiko for, at jeres barn udvikler allergi.

Læs mere i Babylex

Amning og medicin

Når du spiser og drikker, så går det du indtager via din blodbane over i mælken og vil således blive overført til dit barn. Derfor er det meget vigtigt at du taler med din læge, hvis du har behov for at tage medicin, når du ammer dit barn.

Der kan være mange grunde til at man får medicin, når man ammer. Der kan være behov for smertestillende, der kan være behov for antidepressiv medicin, antibiotika og mange andre ting og der findes næsten altid præparater, som kan tages selvom...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for en vidunderlig website - du gør virkelig et fantastisk stykke arbejde.

Karina, mor til dreng 5 måneder