Svar: Måske gravid?
20. april 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Jojo
Hvis din menstruation er regelmæssig og forløber med en cyklus på ca 28 dage og den første dag i din sidste menstruation var den 27 marts 2009, så vil du i princippet godt kunne være gravid nu. Du vil i givet fald være omkring 4 uger henne og du vil også kunne tage en test, der teoretisk set vil kunne vise en positiv graviditet.
Når man tager en graviditetstest, så måles mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.
Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt.
Nogle tests reklamerer med at de viser resultat allerede dagen efter udebleven menstruation, men der vil altid være forskel alt efter hvad HCG niveauet er og det kan som sagt være forskelligt fra kvinde til kvinde. Du kan altså godt være gravid, selvom graviditetstesten lige nu viser negativ, simpelthen fordi du ikke er længere henne end du er.
Du kan vælge at se tiden lidt an og tage en ny test om en uge. Måske din menstruation så når at komme igen og så lykkedes det ikke denne gang. Men ellers så lyder det som om at du skal tale med din læge.
Din læge vil også kunne tage en graviditetstest og han/hun vil også kunne lave en gynækologisk undersøgelse af dig og ved at se på din livmoderhals måske se om du er gravid. Derudover tænker jeg at det at du, som du skriver "får noget medicin som ikke er helt godt at tage imens" lyder som noget du skal drøfte med lægen. Hvis du får noget medicin som ikke må tages, hvis du er gravid, så er det vigtigt at stoppe med medicinen inden graviditeten indtræder eller få et andet præparat som godt kan tages af gravide.
Så det lyder hos dig som om at du skal have en tid hos egen læge. Rigtig meget held og lykke med det hele :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske