Svar: Måske gravid?

20. april 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Jojo

Hvis din menstruation er regelmæssig og forløber med en cyklus på ca 28 dage og den første dag i din sidste menstruation var den 27 marts 2009, så vil du i princippet godt kunne være gravid nu. Du vil i givet fald være omkring 4 uger henne og du vil også kunne tage en test, der teoretisk set vil kunne vise en positiv graviditet.

Når man tager en graviditetstest, så måles mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon.

Hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ. Hos andre kvinder er HCG niveauet så højt at testen vil kunne vise positiv meget hurtigt.

Nogle tests reklamerer med at de viser resultat allerede dagen efter udebleven menstruation, men der vil altid være forskel alt efter hvad HCG niveauet er og det kan som sagt være forskelligt fra kvinde til kvinde. Du ...

Annonce

... kan altså godt være gravid, selvom graviditetstesten lige nu viser negativ, simpelthen fordi du ikke er længere henne end du er.

Du kan vælge at se tiden lidt an og tage en ny test om en uge. Måske din menstruation så når at komme igen og så lykkedes det ikke denne gang. Men ellers så lyder det som om at du skal tale med din læge.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Din læge vil også kunne tage en graviditetstest og han/hun vil også kunne lave en gynækologisk undersøgelse af dig og ved at se på din livmoderhals måske se om du er gravid. Derudover tænker jeg at det at du, som du skriver "får noget medicin som ikke er helt godt at tage imens" lyder som noget du skal drøfte med lægen. Hvis du får noget medicin som ikke må tages, hvis du er gravid, så er det vigtigt at stoppe med medicinen inden graviditeten indtræder eller få et andet præparat som godt kan tages af gravide.

Så det lyder hos dig som om at du skal have en tid hos egen læge. Rigtig meget held og lykke med det hele :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Termin

Termin er betegnelsen for, hvornår man forventer at føde, når man er gravid.

Terminen fastsættes normalt til 40 uger efter man er blevet gravid. Termintidspunktet er således sluttidspunktet for graviditeten.

Man beregner normalt terminen efter første dag i den sidste menstruation.

Terminen bruges også til at vurdere, hvor langt du er henne i din graviditet. I løbet af graviditeten tæller man uger, således at man f.eks. siger at kvinder er 34+6 uger...

Læs mere i Babylex

Sexliv

Der er meget forskelligt hvornår både kvinden og manden har lyst til at genoptage sexlivet efter en fødsel. For nogle par går der mange måneder før de begge er parate.

Mange tror at det kun er kvinden der skal være parat, fordi det jo er hende der har født, men mænd der har oplevet deres kone føde og har set barnet komme ud af vagina, kan også have svært ved at genoptage sexlivet.

Efter fødslen er kvindes hormonbalance anderledes, end før hun blev gravid, og en...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Vi vil bare sige dig tusinde tak!! Det er uvurderligt, at du findes og giver så mange gode råd! Men det bedste er, at du er så anerkendende i dine svar om alverdens små og store problemer hjemme i de små familier. Det er en rigtig rar følelse, at man ikke behøver holde sig tilbage, når man skriver til dig, fordi du aldrig dømmer i dine svar. Så tusinde tak for en fantastisk brevkasse!

Hilsen drengens forældre