Svar: Overvægt og graviditet
15. april 2009
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære K
Hvor er det fantastisk dejligt at du venter dig igen, stort tillykke med det :o)
Det er rigtigt, at overvægt kan påvirke graviditet og fødsel negativt. Når man er overvægtig gravid, så vil man ofte opleve at der skal ske indgreb under fødslen. I følge sundhedsstyrelsen vil f.eks. 20 pct. af de normalvægtige og 36 pct. af de svært overvægtige føde ved kejsersnit. De overvægtige vil ofte også være indlagt i længere tid i forbindelse med fødslen.
Derudover vil der være dobbelt så mange svært overvægtige føde børn med en fødselsvægt på over 4500g i forhold til de normalvægtige og der er en tendens til at flere børn fødes med en lav apgarscore under 7. Det vil sige børn, som kan have manglet ilt under fødslen og dermed har øget risiko for skader ... Dertil kommer ofte blodsukker problemer osv. som du også oplevede første gang.
Der er så sådan det er, men det betyder ikke at du skal gå rundt og være ked af det eller føle dig forkert. I stedet skal du prøve at gøre det bedste for både dig selv og den lille i maven, og det er faktisk sådan at nogle kommuner og også sygehuset har helt specielle tilbud til overvægtige gravide og det synes jeg også du skal benytte dig af, hvis muligheden er der.
Det handler blandt andet om kostvejledning hos en diætist. Det er nemlig sådan at man ikke bare må gå på kur, når man er gravid, men at kosten skal sammensættes sådan at man er sikker på at barnet får, hvad det har behov for. Det har også noget at sige, hvor langt henne i graviditeten man er, hvornår man må begynde at spise mere fedtfattigt, proteinrigt osv. og så er der visse regler i forhold til vægtøgning, som overvægtig.
Man skal så vidt muligt undgå vægttab i graviditeten hos meget overvægtige. Generelt anbefales en vægtstigning på 5-10 kg. Det anbefales også at man sørger for motion og fysisk aktivitet, det kan være at gå (f.eks. stavgang) eller svømme eller cykle - ½ time dagligt. Det anbefales her at man sørger for mest motion om morgenen/formiddagen fordi der på dette tidspunkt er øget insulinresistens og netop blodsukker, insulin osv. er vigtigt at holde øje med, da der er risiko for udvikling af sukkersyge. Men det kan jeg høre, at du allerede har hørt meget om :o)
Så mit råd til dig er at bede din læge eller jordemoder om at blive henvist til diætist og professionel rådgivning for overvægtige gravide, sørge for at blive rørt dagligt og så naturligvis nyde at du er gravid. Ingen af jer er tjent med unødig bekymring og gør man sit bedste, så kan man jo ikke gøre mere :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat og rigtig god weekend:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske