Voldsomme raserianfald efter lillebrors ankomst

15. april 2009

Kategori:
Alder:
2 år, 11 mdr.

Voldsomme raserianfald efter lillebrors ankomst

Kære Helen

Tak for dit svar mht til putning af vores datter. Problemerne holdte faktisk af sig selv den dag vi var færdige med ombygningen af vores badeværelse. Tænker lidt at det nok var alle de forandringer, håndværkere der gik ind og ud og alt vores stres hun kunne mærke og reagerede imod.

Jeg har nu født en lille dreng, Elias d. 5. marts. De første to uger gik rigtig godt, men så begyndte problemerne igen med Maya. Hun vil ikke falde i søvn og har nogle meget voldsomme raserianfald. Hun prøver at trække puttesituationen så langt som hun kan. Så vil hun have vand, så er hun sulten, så skal vi lukke døren, åbne den, tænde lyset, slukke det, ligge med hende på madrassen osv osv. og til sidst skriger hun så meget at vi bliver nødt til at holde hende ned i sengen for at hun ikke skal gøre skade på sig selv!

Hun vågner også ofte om natten og skriger helt vildt højt, nogle gange kan vi få hende dysset ned hurtigt andre gange varer det langt tid og en enkelt gang varede det i 4 timer! Det er ret opslidende! Og det forstyrrer vores alles nattesøvn, som med lille Elias jo ikke er for god i forvejen!
Den eneste måde vi kan få hende ned på er ved at tage en dukke og tale igennem den, så kan hun bedre acceptere tingene når det kommer igennem dukken. Så det bruger vi meget til både at give hende nattøj på, børste tænder og få hende på andre tanker når følelserne raser i hende.

Hun reagerer meget voldsomt på meget små ting, såsom, at hun ikke kan få klædt dukken på, at der står noget i vejen for hende når hun går med dukkevognen eller at hun får vand i den "forkerte" farve kop, at man aer hende på håret! Vi prøver at forklare hende at man kan nøjes med ...

Annonce

... sige nej eller bede om hjælp og at vi ikke vil have at hun råber, at vi får ondt i ørene. Nu ser det ud til at hun skriger af sine lungers fulde kraft for at irritere os og stakkels Elias som farer sammen af skræk hver gang.

Hun vil kun have sin far og han må ikke tage sig af Elias. Jeg kan godt bruges i nogle situationer, men bestemt ikke altid. Hun vil gerne bestemme det hele, hvor vi skal sidde, hvornår vi skal tale, hvordan tingene skal være. Det får hun naturligvis ikke lov til, men nogle gange får hun alligevel sin vilje fordi vi ikke kan tale sammen når hun skriger så højt! Hun har været det eneste barn i familien og været vant til at få meget opmærksomhed og hun er også den største henne i dagplejen, Så hun skal nok få sig et chok når hun skal i børnehave til sommer:-)

Vi ved godt at det kan være en blanding af hendes alder og det at hun er blevet storesøster og synes også at vi giver hende plads til at få rast ud og viser hende at det er ok at have det som hun har det. Men det er altså ret ekstremt og på grænsen til ikke at være helt normalt, synes vi.

Det skal siges at hun ellers er en pige der trives rigtig godt, er super glad, har masser af humor, elsker at fjolle, er meget følsom, god til at lege, er super kærlig snakker rigtig meget og det er i stor kontrast til hendes pludselige raserianfald! Hun er meget kærlig overfor Elias, som hun vil kysse hele tiden og så siger hun jeg elsker bare lillebror, han er så sød"!

Vi har virkelig brug for nogle konstruktive råd for hvordan vi kan komme videre og støtte hende bedst muligt i det der sker UDEN at hun styrer familien så meget som hun gør nu.

Mange hilsner
En frustreret og bekymret mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

15. maj 2024 | Sovevaner | 2 år, 10 mdr.

Putning af 2 børn

Hej Helen Jeg skriver til dig for at få lidt input til ny putterutine...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

15. april 2024 | Udvikling | 3 år

Hjælp til vores dreng

Hej Helen, Min kæreste og jeg håber inderligt at du kan hjælpe os, som du...

26. marts 2024 | Sovevaner | 2 år, 6 mdr.

Svær putning - 2 år, 6 mdr.

Kære Helen, Et spørgsmål til putning. Vores dreng på 2.5 år har altid...

Annonce

Viden om børn:

Honning

Honning frarådes til børn under 1 år. Honning indeholder bakteriesporer og kan være infektionskilden vd spædbarnsbotulisme.

Botulisme er en sjælden sygdom, som skyldes et toksin (en forgiftning) dannet af den en sporedannende bakterie Clostridium Botulinum. Sporerne findes i omgivelserne, de er hårdføre og kan tåle kogning i flere timer.

Voksne og større børn bliver ofte ikke syge, da vores bakterieflora i tarmsystemet er anderledes. Men hos spædbørn medfører...

Læs mere i Babylex

Hår - babys hårpragt

Nogle børn fødes med stor hårpragt og andre kun med små dun. Håret kan variere både i tykkelse, længde og farve.

Selvom barnet fødes med meget hår, er der ingen garanti for, at håret bliver på hovedet. De fleste børn vil i 3-4 mdr´s alderen miste meget af deres hår, både fordi de ligger meget ned, men også fordi de hår, som er udviklet, da barnet lå i moderens mave, ofte tabes på en gang.

De nye hår, som vokser frem, er ofte tynde og fine i forhold til det hår, som...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Allerførst: Endnu en gang bøjer vi os i støvet for dig og din fantastiske rådgivning! Du skrev, at vi nok hellere måtte se at få den der natflaske sendt på pension - trods vores ængstelse ved at røre ved barnets vaner. Det tog.... 3 minutter, og hvis vores dreng kunne tale, ville han sige: "Tusind tak, Helen, fordi du fik far og mor til at smide den der elendige flaske ud, for det er meget hyggeligere at sidde på skødet og fedte med en banan og få en nat-historie". Bagefter lægger han sig ned og sover fuldstændigt som vanligt. Det er jo top!!!

Mor til Jens på 13 måneder