Svar: Hvor længe kan man spore hcg efter abort?
9. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon. HCG stiger fra få dage efter befrugtningen af ægget og indtil man er 8-10 uger henne i graviditeten, herefter begynder HCGniveauet langsomt at falde.
Der er dog individuelle forskelle, hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ i starten, selvom kvinden rent faktisk er gravid. Hos andre kvinder er HCG niveauet meget hurtigt meget højt og så vil man opleve at få en positiv test meget hurtigt.
Hvis man oplever at abortere, spontant eller provokeret, så vil mængden af HCG naturligt også variere fra kvinde til kvinde. Det vil dog normalt være sådan, at der i flere uger vil være en vis mængde HCG at måle i urinen. Nedbrydningstiden af HCG går langsomt og man vil derfor rent teoretisk godt kunne teste positivt, selvom man har aborteret.
Det har naturligvis noget at sige, hvor langt i graviditeten man var, da man aborterede. Jo længere henne i graviditeten, jo højere HCG niveau og jo længere til vil man altså kunne måle positivt resultat af en graviditetstest, selvom man ikke længere er gravid. Nogle kvinder oplever at kunne teste positiv op til 8-10 uger efter en spontan abort, mens andre kun tester positiv i nogle få uger.
Det er således helt individuelt, hvor høj mængde HCG man producerer og hvor hurtigt ens krop nedbryder HCG igen.
En graviditet kan, uanset om den ender med abort eller fødsel, godt give lidt kludder i menstruationscyklus og man kan derfor ikke helt regne med at menstruationen kommer på fast tidspunkt. Hos nogle kvinder vil menstruationen kunne være lidt uregelmæssig i en periode efter graviditet.
Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej og så krydser jeg fingre for at du fortsat er gravid, jeg ved jo at I gerne vil have en mere ... :o) Knus herfra, hører nok fra dig igen...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske