Svar: Hvor længe kan man spore hcg efter abort?

9. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Når man tager en graviditetstest, så måler man mængden af HCG i urinen. HCG står for human chorion gonadotropin og er det såkaldte graviditetshormon. HCG stiger fra få dage efter befrugtningen af ægget og indtil man er 8-10 uger henne i graviditeten, herefter begynder HCGniveauet langsomt at falde.

Der er dog individuelle forskelle, hos nogle kvinder skal man et stykke hen i graviditeten for at man kan måle HCG i urinen, derfor vil en graviditetstest hos disse kvinder ofte måle negativ i starten, selvom kvinden rent faktisk er gravid. Hos andre kvinder er HCG niveauet meget hurtigt meget højt og så vil man opleve at få en positiv test meget hurtigt.

Hvis man oplever at abortere, spontant eller provokeret, så vil mængden af HCG naturligt også variere fra kvinde til kvinde. Det vil dog normalt være sådan, at der i flere uger vil være en vis mængde HCG at måle i urinen. Nedbrydningstiden af HCG går langsomt og man vil derfor rent teoretisk godt kunne teste positivt, selvom ...

Annonce

... man har aborteret.

Det har naturligvis noget at sige, hvor langt i graviditeten man var, da man aborterede. Jo længere henne i graviditeten, jo højere HCG niveau og jo længere til vil man altså kunne måle positivt resultat af en graviditetstest, selvom man ikke længere er gravid. Nogle kvinder oplever at kunne teste positiv op til 8-10 uger efter en spontan abort, mens andre kun tester positiv i nogle få uger.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det er således helt individuelt, hvor høj mængde HCG man producerer og hvor hurtigt ens krop nedbryder HCG igen.

En graviditet kan, uanset om den ender med abort eller fødsel, godt give lidt kludder i menstruationscyklus og man kan derfor ikke helt regne med at menstruationen kommer på fast tidspunkt. Hos nogle kvinder vil menstruationen kunne være lidt uregelmæssig i en periode efter graviditet.

Jeg håber at du hermed er hjulpet videre på vej og så krydser jeg fingre for at du fortsat er gravid, jeg ved jo at I gerne vil have en mere ... :o) Knus herfra, hører nok fra dig igen...

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Erstatning - modermælk

Hvis du ikke ammer dit barn, eller hvis du ønsker at supplere din amning med mælk, så er det meget vigtigt, at du giver dit barn modermælkserstatning. Barnet må ikke få almindelig komælk at drikke, før det er 12 måneder gammel.

Modermælkserstatning kan gives fra fødslen. Det er af høj kvalitet, der er store krav til produceringen og sammensætningen af modermælkserstatning, og børn der får modermælkserstatning vokser og trives rigtig godt. Modermælkserstatning forhandles som...

Læs mere i Babylex

Taktilsansen

Der er 3 sanser, som er fundamentet for barnets motoriske udvikling, og som er helt centrale for barnets evne til at bearbejde og bruge sine sanser og de sanseindtryk, som barnet møder i hverdagen: Det er vestibulærsansen, taktilsansen og den proprioceptive sans.

Taktilsansen kaldes også berørings- og følesansen. Den er vigtig for barnets kropsbevidsthed, og den gør, at vi kan mærke varme, kulde, smerte, tryk mm. Børn som har problemer med deres taktile sans, vil ofte ikke bryde...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine dejlige, fornuftige svar. De passer så godt til mit temperament, og det giver altså ro i sjælen at høre fra dig. Mange gange hjælper det også at få sat ord på sine bekymringer.

Jeg finder mange gode råd i dine tidligere svar til andre forældre. Jeg kan nogle gange føle mig som verdens dårligste mor, når ingenting vil lykkes. Derfor trøster det mig, når jeg kan læse, at jeg ikke er den eneste, der har problemer med de kære børn. Så føler jeg mig ikke så alene.

Tak fra Lis, mor til datter på 4 måneder