Svar: Flyrejse sent i graviditeten?

4. marts 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Camilla

Det er super dejligt at du er gravid og det lyder som om at du har det rigtig godt! :o)

Den bedste til at svare på dine spørgsmål er nok en gynækolog og en jordemoder. Som sundhedsplejerske er det begrænset, hvad jeg ved om fødsler, risiko for at føde for tidligt, i fly osv.

Jeg ved dog at visse luftfartsselskaber ikke medtager gravide efter 32 uge og hvis de gør, så kræver det normalt en lægeerklæring. Jeg ved også at visse luftfartsselskaber ikke medtager gravide efter uge 36 hvis flyrejsens varighed er mere end 4 timer og hvis der kun er 2 uger til termin, så bliver man normalt ikke tilladt bording - ej heller selvom man har billet og lægeerklæring.

Jeg mener ikke at årsagen skyldes flyvning, altså at det at flyve i sig selv kan sætte en fødslen igang, det handler så vidt jeg ved mere om sikkerheden for mor og barn. Jo tættere på terminen du er, jo større er risikoen for, at fødslen starter af sig selv. Og befinder man sig i et fly i flere tusinde meters højde, så er det begrænset hvor meget hjælp du og barnet kan få ... Stewardesserne vil nødigt stå med en fødsel, og det ansvar der følger med dette, under en flyvetur.

Det er rigtigt, at når man er gravid, er der en lidt større risiko for at få en blodprop, specielt i benene. Derfor anbefales det at man bruger støttestrømper og at man sørger for at bevæge sig, går lidt op og ned ...

Annonce

... af gangen, vipper med fødderne osv. og altså forsøger at holde lidt gang i blodcirkulationen. Hvorvidt lufttryk, op og nedstigninger osv. kan have betydning på at vandet går, hvordan det påvirker barnet osv. det tør jeg ikke sige, men som sagt mener jeg ikke at det at flyve i sig selv sætter en fødsel igang ...

Når man skal flyve langt og der er stor tidsforskel, så synes jeg det kan være en fordel at planlægge rejsen således, at man ved ankomst kan gå i seng, få en nogenlunde nattesøvn og stå og og starte dagen på en frisk. Man sover ikke på samme måde i et fly og det er ofte skift undervejs og turen tager mange timer (vent i lufthavn osv.), det er ikke kun ren flyvning.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Har man mulighed for at flyve business class, så er situationen måske lidt anderledes - især som gravid. Her kan man jo ligge ned, have fødderne op osv. hele vejen ... Men det koster også mange penge.

Hvorvidt det er tosset at tage af sted ... tja, det skal jeg vel ikke gøre mig til dommer for :o) Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for at gøre det, men tænker samtidig også at intet vel er vigtigere end at dit barn får den bedste start på livet og hvis der er en risiko ved at flyve og det derfor frarådes, så bør man følge de retningslinier - for barnets skyld.

Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :o) Er spædt på at høre, hvad det hele ender med :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Sutteflaske

For børn der ikke ammes er det vigtigt at man køber en ordentlig sutteflaske. Flasken skal passe til barnet og barnets evne til at sutte.

Det anbefales at man lader barnet "arbejde lidt for føden". Det vil sige at hullet i sutten ikke skal være for stort. Det at barnet skal bruge kræfter på at sutte er vigtigt for kæbernes og tændernes udvikling. Desuden er der en risiko for at barnet kan få ondt i maven, hvis det får maden for hurtigt.

Sutteflaske-sutterne findes...

Læs mere i Babylex

Optøning af spædbarnsmad

Hvis du gerne vil have små portioner skemad klar i fryseren, så er det vigtigt at følge disse retningslinjer:

- Nedfrysning skal foregå hurtigt efter, at maden er tilberedt. Maden fryses ned i små bøtter eller poser, som er beregnet til frysning af (baby)mad.

- Maden kan opbevares en månedstid i fryseren, når temperaturen holdes på -18 grader eller derunder. Den begrænsede periode er fastsat for at sikre en god smag i maden.

- Mad som har været...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Når man læser din brevkasse får man indtryk af at mødre har lettere ved at betro sig til dig via brevkassen, samt at du ligesom kan noget i forhold til at "ramme" plet i forhold til, hvad det er folk har behov for.

For mit vedkommende har dine svar kunne give mig noget andet og mere værdifuldt i forhold til min rolle som mor som mine egne sundhedsplejersker (jeg har haft en 4 - 5 stykker) ikke har kunne give mig.

Tak fra en taknemmelig mor