Svar: Flyrejse sent i graviditeten?
4. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Camilla
Det er super dejligt at du er gravid og det lyder som om at du har det rigtig godt! :o)
Den bedste til at svare på dine spørgsmål er nok en gynækolog og en jordemoder. Som sundhedsplejerske er det begrænset, hvad jeg ved om fødsler, risiko for at føde for tidligt, i fly osv.
Jeg ved dog at visse luftfartsselskaber ikke medtager gravide efter 32 uge og hvis de gør, så kræver det normalt en lægeerklæring. Jeg ved også at visse luftfartsselskaber ikke medtager gravide efter uge 36 hvis flyrejsens varighed er mere end 4 timer og hvis der kun er 2 uger til termin, så bliver man normalt ikke tilladt bording - ej heller selvom man har billet og lægeerklæring.
Jeg mener ikke at årsagen skyldes flyvning, altså at det at flyve i sig selv kan sætte en fødslen igang, det handler så vidt jeg ved mere om sikkerheden for mor og barn. Jo tættere på terminen du er, jo større er risikoen for, at fødslen starter af sig selv. Og befinder man sig i et fly i flere tusinde meters højde, så er det begrænset hvor meget hjælp du og barnet kan få ... Stewardesserne vil nødigt stå med en fødsel, og det ansvar der følger med dette, under en flyvetur.
Det er rigtigt, at når man er gravid, er der en lidt større risiko for at få en blodprop, specielt i benene. Derfor anbefales det at man bruger støttestrømper og at man sørger for at bevæge sig, går lidt op og ned af gangen, vipper med fødderne osv. og altså forsøger at holde lidt gang i blodcirkulationen. Hvorvidt lufttryk, op og nedstigninger osv. kan have betydning på at vandet går, hvordan det påvirker barnet osv. det tør jeg ikke sige, men som sagt mener jeg ikke at det at flyve i sig selv sætter en fødsel igang ...
Når man skal flyve langt og der er stor tidsforskel, så synes jeg det kan være en fordel at planlægge rejsen således, at man ved ankomst kan gå i seng, få en nogenlunde nattesøvn og stå og og starte dagen på en frisk. Man sover ikke på samme måde i et fly og det er ofte skift undervejs og turen tager mange timer (vent i lufthavn osv.), det er ikke kun ren flyvning.
Har man mulighed for at flyve business class, så er situationen måske lidt anderledes - især som gravid. Her kan man jo ligge ned, have fødderne op osv. hele vejen ... Men det koster også mange penge.
Hvorvidt det er tosset at tage af sted ... tja, det skal jeg vel ikke gøre mig til dommer for :o) Jeg kan sagtens forstå dine bevæggrunde for at gøre det, men tænker samtidig også at intet vel er vigtigere end at dit barn får den bedste start på livet og hvis der er en risiko ved at flyve og det derfor frarådes, så bør man følge de retningslinier - for barnets skyld.
Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :o) Er spædt på at høre, hvad det hele ender med :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske