Brev:
Flyrejse sent i graviditeten?
4. marts 2009
Alder:
0 mdr.
Flyrejse sent i graviditeten?
Hej Helen,
Det er laenge siden, saa jeg kan slet ikke huske om jeg har faaet fortalt dig, at jeg er gravid igen! Det er jeg altsaa, og allerede i 29. uge. Vi er ogsaa flyttet til Tyskland i mellemtiden, og har vaennet os til det nye liv her. Jeg arbejder kun 24 timer om ugen nu, hvilket passer mig storaret, da jeg saa faar mere tid sammen med vores 2-aarige soen.
Nu til sagen: Jeg skal ud paa en laengere flyvetur i hhv. 33. og midten af 35. uge (dvs. hhv. 7. og 5,5 uger foer min termin). Mange mener at jeg er helt tosset at rejse saa sent i graviditeten, men jeg har saa stor lyst til denne rejse, og den vil ogsaa faa meget positiv betydning for mine arbejdsmuligheder de naeste 2-3 aar...
Jeg har faaet tilbudt at tage til Johannesborg (Sydafrika) for at blive uddannet som kursusleder / traener (og skal saa de naeste 2-3 aar uddanne andre...). Hvis jeg gaar glip af denne traening, kommer der ikke andre muligheder senere. Der er ingen risiko for tropesygdomme, der hvor jeg skal opholde mig, og jeg skal vaere paa et kursuscenter/hotel i hovedstaden i alle 9 dage uden at skulle ud og koere hver dag.
Min gynaekolog (her i Tyskland tilser gynaekologer altid de gravide hver 4. uge) har sagt at der naturligvis altid er risiko for at foede i et fly, samt forhoejet risiko for blodpropper, og det skal jeg vaere bevidst om, men at hvis det er vigtigt for mig at rejse, saa skal jeg goere det. Vi har aftalt at jeg kommer til undersoegelse et par dage foer jeg skal rejse (for at tjekke blodtryk, se om livmodermunden er helt lukket til etc.), og saa har jeg selv arrangeret et laegebesoeg i Johannesborg 1 dag foer min hjemrejse. Jeg faar ogsaa kompressionsstroempebukser og forskellige vitaminpiller (mener min laege er godt).
Jeg rejste jo hjem fra Afrika til DK i slutningen af 34. uge sidste gang jeg var gravid, og tager det nok derfor helt med ro ved tanken om at skulle ud at flyve i 10 timer. Samtidigt bliver jeg bekymret over mine omgivelsers reaktion - de synes at jeg er modig og lidt tosset at rejse saa sent, naar jeg nu ikke er noedt til det...
Rent helbredsmaessigt har jeg det godt. Mine eneste gener er at jeg synes jeg har meget blod i mine koensdele, og at det presser mere paa baekkenet denne gang end sidste gang jeg var gravid (det foeles som 10 kg. tunge sten i stedet for 5 kg!). Mine ben er ikke haevet og jeg lider ikke af oedemer. Er dog mere traet end normalt! :-)
Og nu endeligt til mine spoergsmaal:
Hvilke (helbreds)risikoer er der reelt for mig og vores ufoedte barn ved at rejse i hhv. begyndelsen af 33. og midten 35. uge? Hvor stor er chancen for pludselig at gaa i foedsel i flyet (det er det de fleste velmenende venner advarer mig imod!), hvis jeg ellers har en ukompliceret graviditet og min laege siger at der ikke er risiko for for tidlig foedsel lige inden jeg skal rejse?
Hvad kan jeg selv goere for at formindske gener og risiko? (udover hvad jeg allerede har naevt)
Jeg kan flyve enten om dagen (skal dog staa op midt om natten for at vaere tidligt i lufthavnen), eller om natten (flyve sent om aftenen, ankomme tidligt naeste morgen), hvad tror du er mindst anstrengende, givet min tilstand?
Til syvende og sidst - synes du jeg er helt tosset ? :-)
Jeg har heldigvis gode pasningsmuligheder til min 2-aarige soen. Min mand og mor vil tage sig godt af ham, saa jeg i det mindste ikke har nogle bekymringer paa den front (ud over at jeg selvfoelgelig vil savner ham helt vanvittigt!).
Jeg HAR allerede sagt ja til turen, men er som sagt lidt usikker paa min beslutning. Paa den anden side har jeg STOR lyst til at gense mine gamle kollegaer (kurset er med min tidligere arbejdsgiver), nyde 10 dage paa et hotel, faa masser af god soevn (det faar jeg ikke just med en 2-aarig herhjemme!), og laere en masse som vil komme mig til gode de naeste 2-3 aar ude i fremtiden...
Mange venlige hilsner
Camilla