Brev:
Afføring og rød numse
4. marts 2009
Alder:
8 mdr.
Afføring og rød numse
Kære Helen
Alma nærmer sig nu så småt 8 måneder, og er verdens dejligste og gladeste baby. Ja, ja det siger alle forældrene, men det er hun ;-)
Det er gået lidt op og ned med skemaden, men vi har hele tiden været igang, og som forventet er det nu ved at blive meget sjovere og nemmere i takt med, at hun kan spise selv. Hun har altid selv villet styre :-). Hun er meget glad for rugbrødsmadder (som vi prøvede, fordi hun kategorisk nægtede skemad til frokost) og tygger fint og får sjældent noget galt i halsen mere. Hun spiser nu:
Morgenmad: Havregrød - stadig pulver fra Hipp, men vi har de sidste 2 ugers tid langsomt blandet mere og mere hjemmelavet i, og er cirka nu oppe på halvt/halvt. Typisk ca. 100 gram. En halv børnekop vand.
Frokost: Rugbrød med smør uden salt og/eller leverpostej eller avocado eller torskerogn. Evt. lidt peberfrugt eller agurka at gnave af. Suppleres med ris eller hirsegrød (øko købe grød) - maks. 100 gram. Hertil næsten en hel børnekop vand. Enkelte dage har hun afvist grød, men så spist et helt rundom rugbrød (uden kant).
Eftermiddag: En halv af dine havregrynsboller og lidt frugtmos.
Aftensmad: På de gode dage op til 50 gram grøntsagsmos hj. lavet, kartoffel/pastinak/selleri/gulerod og lidt broccolimos (men det sidste må sniges i :-)). Ved siden af spiser hun broccolistænger, rød peberfrugt uden skal og frikadeller af hk. kyllingekød. Plus på det sidste altid en smule af hvad vi får. Ofte næsten en hel børnekop vand.
Herudover har hun de sidste dage fået en række forskellig slags frugt, hvilket hun er vild med og et par enkelte rosiner. Altsammen i små mængder.
Jeg ammer hende aften, sen aften og tidlig morgen + en enkelt gang i løbet af dagen, og hun har selv valgt at trappe ned til det, så det er gået nemt og smertefrit. I løbet af dagen tilbyder vi hende løbende vand, som hun af og til drikker lidt eller mere af.
Årsagen til denne længere redegørelse er, at hun de sidste 4 dage har haft meget hyppig afføring. Vi tror ikke, at det er diarre. Ingen af afføringerne er "våde". Hun har afføring hver time eller halvanden, nogle gange "normal portion" andre gange meget lidt. Den ene gang er det dog en helt "tør" meget grøn prut, dvs. tørre grønne små pletter. Dette undrer os - er det ikke et tegn på væskemangel? Hun får meget væske, men siger også klart fra, når hun ikke er interesseret?
Den næste afføring er skrigende gul med hårde slimlignende gummiagtige klatter på størrelse med en negl. Ja, beklager detaljerne, men jeg tror du er hærdet :-) Om natten har hun typisk afføring 3 gange, 1 ved midnat, 1 ved 3tiden og så 1 gang tidlig morgen, når hun så også vågner. Det har hun faktisk aldrig har haft før, heller ikke da hun var nyfødt.
Vores første spørgsmål er derfor, hvad sker der? Er det diarre? Hvad kan vi have givet hende? Er det normalt, at det bliver ved så længe? Og hvor længe kan/skal det blive ved endnu, før vi skal eks. søge læge? At der er så stor "bredde"/variation i de afføringer, der følger lige efter hinanden og HVAD er de gule slibrige gummiklatter? (Det hører med, at dem har hun haft enkelte gange tidligere, men uden ellers at have haft nogle problemer. De kunne bare komme i en enkelt afføring og så være væk i en måned, så vi har ikke syntes det var nødvendigt at gøre et nummer ud af før?).
Hvad kan vi gøre? Jeg ledte efter de nye Nestle grøde i dag, men kunne ikke finde nogen i hverken Superbrugsen eller Føtex, men jeg ved ikke, om de overhoved er til den slags maveproblemer? Er der noget andet vi kan give hende?
Vores næste spørgsmål relaterer sig til, at hun nu trods øjeblikkelig skiftning, selvfølgelig har fået ildrød numse med sår og meget meget ondt. Den stakkels lille mus piver bare vi bærer hende afsted mod puslebordet. Vi skifter hende selvfølgelig med det samme. Om natten kalder hun på os, og om dagen oftest lige så, og ellers hører vi det, fordi hun oftest ligger lige ved os eller vores fødder og leger. (Hun har kravlet siden hun var knap 6 måneder, og er blevet ret hurtig, og forfølger os altid - det er så hyggeligt :-)).
Vi har altid kun brugt Möltex øko bleer og vasker hende med maxi vatstykker og tørrer altid. Vi har forsøgt os med koldtvandsklude, men det blev det en smule værre af - derfor holdt vi inde allerede efter lidt over en halv dag, og vi har forsøgt med zinksalve. Hun kravler rundt en lille time efter hver bleskift i en langbenet og ærmet body uden ble (vi er så heldige at have gulvvarme i hele lejligheden). Men det bliver værre og værre. Vi er sikre på, at det ikke er svamp.
Det "ligner" ikke svamp. Vi har en enkelt gang prøvet babybrentan, det gjorde ingen forskel, men der er heller ingen rødmen i folderne, hvilket vi har læst i diverse lægebøger er måden at skelne det på.
Vi har holdt igen med frugt de sidste par dage af frugt for en slags syre i hendes afføring. Er der en sammenhæng, eller er det uden betydning? Og/eller er der andet vi skal undgå at give hende at spise? Og hvad kan vi bruge til den stakkels numse, når nu koldtvandskludene ikke hjælper?
Hjælp hjælp - det er så synd for hende. Udover ømhed i numsen, så virker hun ikke til at have ondt i mave eller andre steder. Hun flyver rundt præcis som hun plejer.
Hvilket leder mig til mit sidste ps. spørgsmål. Alma har altid været meget fysisk og god grovmotorisk. Hun har derimod ikke interesseret sig meget for legetøj etc. og har heller ikek styr på sit pincetgreb endnu. Vi har altid støttet hende i det, der åbenlyst var hendes interessepunkter - at bruge sig selv fysisk, men hun har bestemt selv sat føringen. Hun løftede hovedet højt, da hun var en uge, stod på sine ben da hun var vel ca. 2 måneder, kravlede ren stil og hurtigt, da hun var 6 måneder, og nu vil hun selvfølgelig gå. (Suk, hun behøver ikke skynde sig SÅ meget :-)).
Hun trækker sig op ved alting, og hvis vi tager hende i hænderne, går hun afsted med små bævende skridt. Det sidste gør vi meget sjældent, et par gange om ugen, men hun rejser sig jo op selv 100 gange om ugen. (Og falder, og rejser sig op igen). Min svigermor siger, at vi skal begrænse det, fordi hun ellers kan blive kalveknæet, fordi hendes ben ikke er stærke nok. Jeg tror nu nok, at det er en skrøne, men vil du ikke lige forsikre mig om, at det er hende, der er fjollet - eller sætte mig på plads selvfølgelig, hvis det nu er mig, der tager fejl!
På forhånd tak for hjælpen.
Endnu engang venlige hilsener fra Almas forældre.