Svar: Løb og graviditet

25. februar 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nadja

Det er rigtig godt at du er begyndt at løbetræne og at du gerne vil motionere regelmæssigt under din graviditet. Det har mange fordele både for dig og dit barn.

Når man er gravid, så er det en naturlig belastning for kroppen og motion er vigtigt, fordi det styrker dine knogler, muskler og led. Fysisk aktivitet giver desuden ofte bedre humør og følelse af velvære.

Derudover vil man være fysisk bedre rustet til at klare fødslen, når man er i god form og barnet får langt bedre betingelser i livmoderen. Motion er også med til at begrænse din vægtstigning og de gener der kan følge med dette.

Så motion er vigtigt og godt - også for gravide!

Men ikke alt motion anbefales og til gravide anbefales det især at man svømmer, går til vandgymnastik, vælger at tage trapperne i stedet for elevatoren og i det hele taget går daglige gåture i rask tempo, at man cykler i stedet for at tage bil eller bus, at man laver styrketræning for bækkenbunden især og at man går til graviditetsgymnastik. Det ...

Annonce

... anbefales at man holder sig fra sport, der kan give unødige stød og skub i maven og risiko for fald.

Hvis man har været meget fysisk aktiv forud for graviditeten, så kan man normalt roligt fortsætte selvom man er blevet gravid - ofte dog på et lidt lavere niveau. Man skal naturligvis her lytte til sin krop og føler man det mindste ubehag, så er det vigtigt at stoppe. Man må ikke lave øvelser eller bevægelser som føles ubehageligt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Hvis du er en rigtig god løber og du løber i stille og roligt tempo og vælger ruter som ikke er voldsomt lange og udmattende, så kan du sandsynligvis godt blive ved med at løbe lidt endnu. Stille og roligt vil tyngden af din mave dog nok naturligt hindre dig i dette og det vil være hensigtsmæssigt at du vælger en anden måde at holde dig i form på. I forhold til løb, skal man også medtænke at der jo er risiko for at du falder, hvilket kan være farligt for dit barn ...

Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og held og lykke med projekt "lille ny", når det bliver aktuelt :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Vuggedød - uventet spædbarnsdød

Den egentlige årsag til vuggedød eller pludselig spædbarnsdød kendes ikke. Men man ved, at der er visse faktorer, som har betydning. i 1980erne døde over 100 spædbørn hvert år uventet under søvn og siden 1990erne er antallet faldet drastisk. I dag er det under 10 børn om året i Danmark, der rammes af vuggedød.

Faldet i vuggedød skyldes i høj grad følgende anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen:

1. Læg altid barnet til at sove på ryggen. Hvis barnet sover på maven, er...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Tusinde tak for dit svar. Det er rart at blive mindet om alt det positive ved børnehavestarten, det er jo det jeg skal forsøge at give videre ;-)

Tak fra Tina