Svar: Løb og graviditet
25. februar 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nadja
Det er rigtig godt at du er begyndt at løbetræne og at du gerne vil motionere regelmæssigt under din graviditet. Det har mange fordele både for dig og dit barn.
Når man er gravid, så er det en naturlig belastning for kroppen og motion er vigtigt, fordi det styrker dine knogler, muskler og led. Fysisk aktivitet giver desuden ofte bedre humør og følelse af velvære.
Derudover vil man være fysisk bedre rustet til at klare fødslen, når man er i god form og barnet får langt bedre betingelser i livmoderen. Motion er også med til at begrænse din vægtstigning og de gener der kan følge med dette.
Så motion er vigtigt og godt - også for gravide!
Men ikke alt motion anbefales og til gravide anbefales det især at man svømmer, går til vandgymnastik, vælger at tage trapperne i stedet for elevatoren og i det hele taget går daglige gåture i rask tempo, at man cykler i stedet for at tage bil eller bus, at man laver styrketræning for bækkenbunden især og at man går til graviditetsgymnastik. Det anbefales at man holder sig fra sport, der kan give unødige stød og skub i maven og risiko for fald.
Hvis man har været meget fysisk aktiv forud for graviditeten, så kan man normalt roligt fortsætte selvom man er blevet gravid - ofte dog på et lidt lavere niveau. Man skal naturligvis her lytte til sin krop og føler man det mindste ubehag, så er det vigtigt at stoppe. Man må ikke lave øvelser eller bevægelser som føles ubehageligt.
Hvis du er en rigtig god løber og du løber i stille og roligt tempo og vælger ruter som ikke er voldsomt lange og udmattende, så kan du sandsynligvis godt blive ved med at løbe lidt endnu. Stille og roligt vil tyngden af din mave dog nok naturligt hindre dig i dette og det vil være hensigtsmæssigt at du vælger en anden måde at holde dig i form på. I forhold til løb, skal man også medtænke at der jo er risiko for at du falder, hvilket kan være farligt for dit barn ...
Håber dette er svar nok på dit spørgsmål og held og lykke med projekt "lille ny", når det bliver aktuelt :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske