Brev:
Opdragelse - slik og søde sager II
25. februar 2009
Alder:
14 mdr.
Opdragelse - slik og søde sager II
Hej Helen,
Spørger blot ind til min sidste mail - tusind tak for dit svar først og fremmest.
Dét, jeg mangler lidt mere svar på, er - at han ofte kan styre os med sin gråd - og helt bogstaveligt er jeg bange for, at det kan skade ham, hvis han får lov at skrige til han selv stopper uden at han har fået sin vilje.
Det lyder lidt "høne-agtigt", MEN - er det ok og sige - "du må skrige og skrige i din seng fx, for du kommer ikke op" - og så føler jeg jo, at han græder sig selv i søvn. Omvendt er det også farligt, at han ved at græde og græde ALTID selv kan bestemme, om han vil i seng nu eller om en time... Kan du følge mig?
Hmm... Jeg vil bare gerne kunne sætte en grænse for ham, som han forstår - og som muligvis kan være hård for os at sætte - men bare så det virker. DVS - at han ved, at når mor eller far siger nej, så mener vi nej. Men helt bogstaveligt - ville du lade dit barn græde i sengen? Indeni mig gyser det ved tanken - men jeg hører også, at jeg er pylret og at andre bare har gjort det og at det har virket... MEN - har barnet så ikke bare virkelig følt sig ignoreret, tænker jeg.
Omvendt kan jeg også se mønstret i de forældre der først siger nej - men når barnet så skriger, så bliver det til et ja.... OG SÅDAN VIL JEG IKKE HAVE DET!
Han bliver storebror, når han er 21 mdr gl - hvordan skal jeg forebygge jalousi - og er der andre ting, der er gode at vide?
Mange hilsener,
Fisken