Svar: Tiden nærmer sig
22. februar 2009
Alder:
0 mdr.
Kære Nal
Dejligt at det nu er lige oppe over, ventetiden er lang og jeg kan godt forstå hvis du efterhånden er lidt utålmodig :o)
Størrelsen på ens bryster har ikke noget at sige i forhold til hvorvidt man kan danne mælk eller ej. Hvis du har haft brystspændinger i graviditeten og du kan se at dine bryster har ændret sig, så vil du have gode muligheder for at kunne amme.
Amning afhænger dog af flere ting. Det har f.eks. noget at sige, hvordan fødslen forløber, om barnet bliver lagt hud mod hud hos sin mor og om barnet selv får lov til at finde brystet, når det begynder at søge - eller om mor og barn bliver adskilt og tingene ikke går helt ligesom man regner med. Det betyder dog ikke at man ikke vil kunne amme, det betyder bare at der måske skal lige mere tid til at få det til at fungere og at man har brug for lidt mere hjælp og støtte.
Hvis du gerne vil amme, så bed om hjælp, råd og vejledning. Du kan ikke spørge for meget og der findes ikke dumme spørgsmål. Går det hele som man regner med, så vil dit barn blive lagt til brystet allerede på fødegangen og du vil blive støttet i amning på barselsgangen - det er en stor del af deres arbejde:o)
I ugerne op til terminen vil kroppen naturligt indstille sig på fødslen. Du kan opleve flere forskellige tegn på, at fødslen nærmer sig. Du får flere plukkeveer og dit barns hoved vil indstille sig i bækkenet og det er her, at mange føler at 'maven synker'. Hvis man er førstegangsfødende vil barnets hoved ofte stille sig fast i bækkenet op til 3 uger før termin (og kan således godt gøre det senere), hvis man har født før, så vil barnets hoved ofte stille sig fast tæt på fødslen eller under selve fødslen.
I slutningen af graviditeten kan livmodermunden åbne sig lidt, og slimproppen kan løsne sig og glide ud. Den kommer ofte som en lidt længere gelelignende streng eller som en prop. Den virker ofte lidt sej i det, kan være gullig og er ofte også blandet med lidt brunligt eller lyst blodigt udflåd. Slimproppen kan komme ud flere uger før fødslen, men kan også komme til sidst og jeg mener bestemt at der godt kan komme lidt af gangen - det hele behøver ikke komme på en gang, det må du dog ikke hænge mig op på - jeg er jo ikke jordemoder ;o)
2800g i uge 37 lyder lige efter bogen og fuldstændig gennemsnitligt. Ingen grund til bekymring her :o)
Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, jeg glæder mig til at høre om den lille ny :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske