Svar: Tiden nærmer sig

22. februar 2009

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Nal

Dejligt at det nu er lige oppe over, ventetiden er lang og jeg kan godt forstå hvis du efterhånden er lidt utålmodig :o)

Størrelsen på ens bryster har ikke noget at sige i forhold til hvorvidt man kan danne mælk eller ej. Hvis du har haft brystspændinger i graviditeten og du kan se at dine bryster har ændret sig, så vil du have gode muligheder for at kunne amme.

Amning afhænger dog af flere ting. Det har f.eks. noget at sige, hvordan fødslen forløber, om barnet bliver lagt hud mod hud hos sin mor og om barnet selv får lov til at finde brystet, når det begynder at søge - eller om mor og barn bliver adskilt og tingene ikke går helt ligesom man regner med. Det betyder dog ikke at man ikke vil kunne amme, det betyder bare at der måske skal lige mere tid til at få det til at fungere og at man har brug for lidt mere hjælp og støtte.

Hvis du gerne vil amme, så bed om hjælp, råd og vejledning. Du kan ikke spørge for meget og der findes ikke dumme spørgsmål. Går det hele som man regner med, så vil dit barn blive lagt til brystet allerede på fødegangen og du vil blive støttet i amning på barselsgangen - det er en stor del af deres arbejde:o)

I ugerne op til terminen vil kroppen ...

Annonce

... naturligt indstille sig på fødslen. Du kan opleve flere forskellige tegn på, at fødslen nærmer sig. Du får flere plukkeveer og dit barns hoved vil indstille sig i bækkenet og det er her, at mange føler at 'maven synker'. Hvis man er førstegangsfødende vil barnets hoved ofte stille sig fast i bækkenet op til 3 uger før termin (og kan således godt gøre det senere), hvis man har født før, så vil barnets hoved ofte stille sig fast tæt på fødslen eller under selve fødslen.

I slutningen af graviditeten kan livmodermunden åbne sig lidt, og slimproppen kan løsne sig og glide ud. Den kommer ofte som en lidt længere gelelignende streng eller som en prop. Den virker ofte lidt sej i det, kan være gullig og er ofte også blandet med lidt brunligt eller lyst blodigt udflåd. Slimproppen kan komme ud flere uger før fødslen, men kan også komme til sidst og jeg mener bestemt at der godt kan komme lidt af gangen - det hele behøver ikke komme på en gang, det må du dog ikke hænge mig op på - jeg er jo ikke jordemoder ;o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

2800g i uge 37 lyder lige efter bogen og fuldstændig gennemsnitligt. Ingen grund til bekymring her :o)

Rigtig meget held og lykke med den forestående fødsel, jeg glæder mig til at høre om den lille ny :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Ører - øreproblemer hos baby og børn

Siden 2005 får alle nyfødte i Danmark tilbudt en screening for hørenedsættelse få dage efter fødslen. Hvis det viser sig, at barnet har en medfødt hørenedsættelse, er det vigtigt, at man får startet behandling så tidligt som muligt.

Mange børn vil have nedsat hørelse i en periode f.eks. på grund af mellemørebetændelse eller væske i mellemøret. Et barn, som gennem længere tid har nedsat hørelse, vil ikke reagere på lyde og vil have langsom eller manglende sprogudvikling. Hvis...

Læs mere i Babylex

Søvn

Børn sover ikke som os voksne, og søvnen og måden barnet sover på, ændrer sig lidt hele tiden. I nogle periode vil børn naturligt sove dårligere end i andre perioder - det sker især, når barnet udvikler sig rigtig meget både motorisk og mentalt, ligesom børn der starter i daginstitution, er syge eller måske får en ny lillebror eller lillesøster, naturligt også sover dårligt i disse perioder.

Jeg bliver tit spurgt: "Hvad gør jeg galt?" eller "Hvordan skal jeg præcist gøre for at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen

Jeg har længe fulgt med i din brevkasse og har selv fået hjælp til mange "problemer" fra dine svar til andre! Du har været en stor hjælp uden du har vidst det ...!

Bedste hilsner
Sanne mor til dreng på 8 måneder