Brev:
Bevidst fravalg af far - eller ekstrem morglæde
22. februar 2009
Alder:
22 mdr.
Bevidst fravalg af far - eller ekstrem morglæde
Hej Helen
Stort set alle snakker om at børn på et eller flere tidspunkter bliver meget glad for deres far, og mor må træde lidt i baggrunden - men hvornår forekommer dette?
Grunden til mit ? er at vores søn bevidst fravælger sin far, hvis jeg er i nærheden. Vores søn har altid været "mors dreng" i den forstand, at han altid har søgt mig. Hans far er også en central del af hans liv, deltager på lige fod i med mig i daglig dagen - og vores søn er meget obs på om hans far nu også er med eller hvor han nu er henne. Skiftning, trøst, måltider osv. er ca. 50/50.
Dagligdagen er inddelt så det er mig der tager mig af vores søn om morgenen, og afleverer, da hans far skal møde kl. 5. Han henter så de dage hvor jeg har sent fri, og de 2 hygger sig sammen indtil jeg kommer hjem. Aftensmaden er i fællesskab, og vi skiftes som regel til pusletiden inden sengetid. Da min mand har 10 timers vagter og møder kl. 4 eller 5, så har hans energi ikke været stor om aftenen, så det har primært været mig der har puttet.
Men - når det kommer til at putte om aftnen, trøst og andre "store" ting, så er mor bedst - og det går min mand på, for han vil jo også gerne... og det går da også mig lidt på, at det altid er mor, der kun dur.
Hvordan kan farmand kommer mere på banen, og måske ligefrem blive valgt nogle gange frem for mor?
Min mand vil ikke deltage i f.eks. rytmik, som jeg ellers har meldt min søn til, med start 25. april. Noget jeg ellers tror vil kunne styrke deres bånd mere. Jeg har også foreslået Far-barn tumletid i den lokale idrætshal (hver lørdag for fædre og deres børn er der mulighed for at tumle omkring på madrasser osv.) men nej. En tur i svømmehallen kan jeg godt lokke ham til, og måske en tur på legepladsen. Vores søn er med på det hele...
Skal vi "bare" acceptere vores søns morglæde, og lade ham søge trygheden hos mor frem for hos far? Og så håbe på at det vender når han bliver lidt ældrer, og har fået et mere sammenhængende sprog?
Hilsen Gitte