Bevidst fravalg af far - eller ekstrem morglæde

22. februar 2009

Kategori:
Alder:
22 mdr.

Bevidst fravalg af far - eller ekstrem morglæde

Hej Helen

Stort set alle snakker om at børn på et eller flere tidspunkter bliver meget glad for deres far, og mor må træde lidt i baggrunden - men hvornår forekommer dette?

Grunden til mit ? er at vores søn bevidst fravælger sin far, hvis jeg er i nærheden. Vores søn har altid været "mors dreng" i den forstand, at han altid har søgt mig. Hans far er også en central del af hans liv, deltager på lige fod i med mig i daglig dagen - og vores søn er meget obs på om hans far nu også er med eller hvor han nu er henne. Skiftning, trøst, måltider osv. er ca. 50/50.

Dagligdagen er inddelt så det er mig der tager mig af vores søn om morgenen, og afleverer, da hans far skal møde kl. 5. Han henter så de dage hvor jeg har sent fri, og de 2 hygger sig sammen indtil jeg kommer hjem. Aftensmaden er i fællesskab, og vi skiftes som regel til pusletiden inden sengetid. Da min mand har 10 timers vagter og møder kl. 4 eller 5, så har hans energi ikke været stor om aftenen, så det har primært ...

Annonce

... været mig der har puttet.

Men - når det kommer til at putte om aftnen, trøst og andre "store" ting, så er mor bedst - og det går min mand på, for han vil jo også gerne... og det går da også mig lidt på, at det altid er mor, der kun dur.

Hvordan kan farmand kommer mere på banen, og måske ligefrem blive valgt nogle gange frem for mor?

Min mand vil ikke deltage i f.eks. rytmik, som jeg ellers har meldt min søn til, med start 25. april. Noget jeg ellers tror vil kunne styrke deres bånd mere. Jeg har også foreslået Far-barn tumletid i den lokale idrætshal (hver lørdag for fædre og deres børn er der mulighed for at tumle omkring på madrasser osv.) men nej. En tur i svømmehallen kan jeg godt lokke ham til, og måske en tur på legepladsen. Vores søn er med på det hele...

Skal vi "bare" acceptere vores søns morglæde, og lade ham søge trygheden hos mor frem for hos far? Og så håbe på at det vender når han bliver lidt ældrer, og har fået et mere sammenhængende sprog?

Hilsen Gitte

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

Annonce

Viden om børn:

Moderkagebiopsi, moderkageprøve

En moderkagebiopsi kaldes også for Chorion Villus Samling eller CVS. Moderkageprøven laves for at undersøge for kromosomsygdomme og visse arvelige sygdomme hos fosteret.

Moderkageprøve laves, når du er mellem 11. og 16. graviditetsuge. Prøven laves normalt ved, at der stikkes en tynd kanyle ind gennem maveskindet. Det føles ofte som at få taget en blodprøve, men kanylen bevæges ofte lidt frem og tilbage, fordi man derved kan få taget en lille bid af moderkagen ud. Man scanner før...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg ved, at du ikke kan træffe beslutninger på vores vegne, men alligevel vil jeg meget gerne høre dine tanker ud fra din erfaring og viden om børn ...

Dine tanker har tidligere hjulpet os med en afklaring og en beslutning, som set i bakspejlet var den helt rigtige - for os alle tre.

Håber, du igen kan hjælpe os videre mod en beslutning.

Mange varme hilsner,
Hønemor