Svar: Ægløsning og frugtbarhed
16. december 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Man siger normalt at man er mest frugtbar i "dagene omkring din ægløsning" og som tommelfingerregel har man ægløsning 12-16 dage efter første menstruationsdag i din cyklus.
Derudover er det sådan at sædceller kan holde sig i live i op til 3 dage i kvindens underliv og det betyder at selvom man ikke rammer det helt præcise ægløsningstidspunkt, men måske går i seng sammen en dag eller to før ægløsningen sker, så kan man altså stadig godt blive gravid. Der er således ikke kun en dags chance eller et øjebliks chance - man har lidt dage at gøre brug af :o)
Derfor er det en rigtig god idé at du forsøger at beregne, hvornår du ca. har ægløsning og at I så sørger for at gå i seng sammen lidt før dette tidspunkt og under dette tidspunkt, så burde chancerne være større. Du kan købe ægløsningstest for at få det mere præcise tidspunkt at vide :o)
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke med projekt lillesøster eller lillebror.
- og rigtig glædelig jul og lykkebringende nytår ... :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske