Sure morgener

17. december 2008

Kategori:
Alder:
2 år, 4 mdr.

Sure morgener

Hej igen.

Min ældste datter er nu ved at være 2 år og 4 mdr.. Hun er lige midt i "lømmel"-alderen, og vi har mange kontroverser med hende. Hun er ved at udvikle sine helt egne meninger, og fanden er løs hvis ikke hun får lov.

Det er især om morgenen den er gal ... Hun vågner omkring kl. 6 og begynder at kalde efter os. Det er ok, for jeg, faren, skal op på det tidspunkt alligevel. Det er som regel mig, der sørger for at vi får morgenmad og får hende i dagpleje inden jeg tager på arbejde.. (Moren har som regel haft nok at se til om natten med vores lille nyfødte, så hun er TRÆT :-) )

Men når vi står op, så starter det.. Hvis jeg vil skifte hendes ble og give hende tøj på inden morgenmaden, så begynder hun at græde og vil ikke. (det er også galt hvis jeg giver mig, og vi beholder nattøjet på) Morgenmaden gider hun ikke, og hun gider ikke være på sin stol, eller noget som ...

Annonce

... helst. Så det ender med at jeg spiser selv, mens hun går rundt og er ulykkelig. Jeg kan slet ikke trøste hende, og få hende til noget som helst.

Og når jeg så er færdig, og moren som regel er stået op, så går der lidt tid, og så vil hun have morgenmad. Måske... (Jeg skal lige sige, at situationen er de samme, uanset om det er mor eller far eller begge to der står op...)

Men det er utroligt frustrerende at have sådan nogle lo***morgener, for hun er bare sådan en dejlig pige, og det påvirker mig et stykke op ad dagen.
Derudover har hun nogle gange vågnet op om natten, og har været helt utrøstelig.

Mangler et godt råd til at tackle situationer hvor alting bare er forkert, og hun virker umulig at trøste og nå ind til. Jeg synes jeg har prøvet at være forstående, at være bestemt, at være kærlig, at være sur, ja stort set prøvet at få det til at fungere på alle tænkelige måder...

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

11. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 4 mdr.

Trodsalderen - knap 2.5 år

Hej Helen. Vi har en datter på 2 år og 4 mdr. Der er fuld fart på hende. Hun...

6. maj 2024 | Opdragelse | 2 år, 5 mdr.

Særlig sensitiv? - 2 år, 5 mdr.

Kære Helen. Min datter på snart 2,5 år er i fuld udvikling. Hun er lidt...

29. april 2024 | Sovevaner | 2 år, 1 mdr.

Nattespetakler

Kære Helen Vi har nogle udfordringer om natten pt. Og jeg ved ikke, hvad vi...

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

Annonce

Viden om børn:

Angst hos børn

Børn vil i løbet af deres liv have perioder, hvor de er bange for forskellige ting. Man kan skelne lidt imellem frygt og angst. Barnet kan f.eks. blive bange for en stor hund der står og gør - her er der tale om frygt, og det kan være hensigtsmæssigt, fordi det er med til at holde barnet fra en situation, som måske kan være farlig.

Angst ligger lidt dybere og det kan f.eks. være når barnet ikke kan falde i søvn på grund af f.eks. tordenvejr. Når barnet oplever angst, så oplever...

Læs mere i Babylex

Renlighed

Renlighed betyder, at barnet har kontrol over vandladning og afføring. Der er store individuelle forskelle på, hvornår børn bliver renlige.

De fleste børn bliver renlige inden for de første 3 år, hos andre sker det langt senere. Børn bliver ofte først renlige om dagen og senere også om natten.

At træne renlighed bør altid ske i et samarbejde med barnet. Der skal være plads til små uheld og det er vigtigt at støtte barnet og aldrig skælde ud, hvis og når det går...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Allerførst vil jeg gerne sige dig tusind tak for dine hurtige og uddybende svar, og fordi du tog mine bekymringer alvorligt. Det var lige, hvad jeg havde brug for.

Mor til Agnethe 5 måneder