Svar: Kan min graviditet være stoppet
6. december 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Katrine
Tak for dit brev og et stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt for jer og jeg kan høre at I glæder jer meget :o)
Da du er konstateret gravid, har taget graviditetstest og måske også allerede har været ved lægen, så er du gravid og det skal du glæde dig over. Du har haft masser af graviditetssymptomer - brystspændinger, murren i underlivet osv. og der sker rigtig meget med din krop lige nu. De symptomer kan godt komme og gå, man kan således godt have flere brystspændinger nogle dage end andre dage, ligesom man også kan have varierede ligamentsmerter.
En graviditet går normalt ikke bare i sig selv. Men der er desværre ingen garanti for at alt går godt og risikoen for at abortere er tilstede de første par måneder, ligesom man også kan have en graviditet uden for livmoderen. Men sker dette vil man normalt begynde at bløde, ofte få en menstruationslignende blødning og man vil ofte også få ondt og føle sig dårlig, hvis graviditeten ikke skrider frem som den skal og man ender med at aborterer.
Man kan godt dyrke Yoga, når man er gravid. Der findes specielle Yogaøvelser, som er rigtig gode til gravide, øvelser som modvirker ondt i lænden, kramper i benene og evt. problemer med fordøjelsen, som mange jo får på grund at jerntilskud ... :o) Der er naturligvis også øvelser som er uhensigtsmæssige at lave, når man er gravid og Astanga-Yoga anbefales normalt ikke til gravide. Det lyder dog som om at du godt har kunne mærke på din krop, hvornår du ikke skulle lave øvelser og hvor du godt kunne være med og det er rigtig vigtigt. Du skal lytte til din krop og reagerer på de signaler du får.
Samtidig tænker jeg også, at du jo ikke er så langt henne endnu, at der er risiko for at barnet får navlestrengen om halsen eller lignede, fordi du har bevæget dig i nogle specielle stillinger ... Der kan naturligvis være en risiko forbundet med at lave øvelser som strækker eller bukker dit underliv meget, men igen har du lyttet til din krop og du kunne godt mærke, når det var ubehageligt ...
Jeg kan naturligvis ikke garantere dig, at din graviditet skrider rigtigt frem. Hvis du stadig er i tvivl om alt er som det skal være, så synes jeg du skal bede din læge om at lave en gynækologisk undersøgelse eller evt. bede om at få en henvisning til en gynækolog.
- og så ønsker jeg dig alt det bedste og krydser alt hvad krydses kan. Det skal nok gå godt!
Knus herfra og rigtig god jul:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske