Svar: Kan min graviditet være stoppet

6. december 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Katrine

Tak for dit brev og et stort tillykke med graviditeten, hvor er det dejligt for jer og jeg kan høre at I glæder jer meget :o)

Da du er konstateret gravid, har taget graviditetstest og måske også allerede har været ved lægen, så er du gravid og det skal du glæde dig over. Du har haft masser af graviditetssymptomer - brystspændinger, murren i underlivet osv. og der sker rigtig meget med din krop lige nu. De symptomer kan godt komme og gå, man kan således godt have flere brystspændinger nogle dage end andre dage, ligesom man også kan have varierede ligamentsmerter.

En graviditet går normalt ikke bare i sig selv. Men der er desværre ingen garanti for at alt går godt og risikoen for at abortere er tilstede de første par måneder, ligesom man også kan have en graviditet uden for livmoderen. Men sker dette vil man normalt begynde at bløde, ofte få en menstruationslignende blødning og man vil ofte også få ondt og føle sig dårlig, hvis graviditeten ikke skrider frem som den skal og man ender med at aborterer.

Man kan godt dyrke Yoga, når man er gravid. Der findes specielle Yogaøvelser, som er rigtig gode til gravide, øvelser som modvirker ondt i lænden, kramper i benene og evt. ...

Annonce

... problemer med fordøjelsen, som mange jo får på grund at jerntilskud ... :o) Der er naturligvis også øvelser som er uhensigtsmæssige at lave, når man er gravid og Astanga-Yoga anbefales normalt ikke til gravide. Det lyder dog som om at du godt har kunne mærke på din krop, hvornår du ikke skulle lave øvelser og hvor du godt kunne være med og det er rigtig vigtigt. Du skal lytte til din krop og reagerer på de signaler du får.

Samtidig tænker jeg også, at du jo ikke er så langt henne endnu, at der er risiko for at barnet får navlestrengen om halsen eller lignede, fordi du har bevæget dig i nogle specielle stillinger ... Der kan naturligvis være en risiko forbundet med at lave øvelser som strækker eller bukker dit underliv meget, men igen har du lyttet til din krop og du kunne godt mærke, når det var ubehageligt ...

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg kan naturligvis ikke garantere dig, at din graviditet skrider rigtigt frem. Hvis du stadig er i tvivl om alt er som det skal være, så synes jeg du skal bede din læge om at lave en gynækologisk undersøgelse eller evt. bede om at få en henvisning til en gynækolog.

- og så ønsker jeg dig alt det bedste og krydser alt hvad krydses kan. Det skal nok gå godt!

Knus herfra og rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Dåb

Hvis du ønsker at få dit lille barn døbt i kirken, skal du henvende dig til kirkekontoret eller til præsten ved den kirke, hvor I gerne vil have jeres barn døbt. I aftaler så i fælleskab et tidspunkt for dåben, og I mødes også og taler om dåbsritualet, og hvordan det hele foregår.

I de fleste kirker foregår barnedåben som en del af søndagsgudstjenesten, men i nogle kirker arrangeres særlige dåbsgudstjenester f.eks. om lørdagen.

Før dåben skal I vælge mindst 2 og...

Læs mere i Babylex

Fødder

På grund af den trange plads i livmoderen, bliver mange børn født med indaddrejede fødder. Det kan være den ene fod eller begge. Små børn fødes også let hjulbenede. Det har ofte ingen betydning, og det retter sig efterhånden, som barnet bliver ældre. Nogle børn bliver født med klumpfod, også kaldet varusfod eller talipes equinovarus. Dette kræver speciel behandling.

Den sunde babyfod er bred og med en smal hæl. Barnet kan let sprede sine tæer. Alle børn er platfodet indtil...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen :-)

Ja der er mange spørgsmål for tiden.... rart man får gode råd og information fra dig!

Håber du har nøglen til en bedre nattesøvn for os to "gamle"... vi trænger efterhånden til en go nats søvn...

...og tak for dine tidligere svar - guld!

Mange hilsner
Sanne, mor til tvillinger