Svar: Nygravid med smerter
28. november 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Mette
Tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt for jer, jeg kan jo forstå ud fra dit brev, at I har forsøgt gennem længere tid :o)
Det lyder rigtig fornuftigt at du får en samtale med lægen eller evt. får en henvisning til en gynækolog, som kan følge dig og hvordan det hele skrider frem .. er der ikke en gynækolog tilknyttet fertilitetsklinikken, som kan scanne dig og forhåbentlig bekræfte at alt ser rigtig fint ud, det hele er som det skal være. Det ville være rigtig godt.
Det lyder fint med et HCG tal på over 450, når du ikke er længere henne end du er, i takt med at graviditeten skrider frem, så vil det tal stige mere og mere. Det er dog stadig ikke en garanti for at tingene ikke kan gå galt, der er jo en risiko for at man abortere de første måneder og det er vi desværre ikke selv herre over ...
Det bedste du kan gøre er at lytte til din krop og reagere hensigtsmæssigt på de signaler din krop sender. Du skal ikke støvsuge eller lave andet fysisk hårdt arbejde og det lyder som en rigtig god idé med en sygemelding. I har arbejdet længe på at du skulle blive gravid og det vigtigste lige nu er at du passer på dig selv og den lille inde i maven - og ja, det giver dårlig samvittighed i forhold til dit arbejde, dine kolleger skal løbe ekstra hurtigt men sådan er det. Heldigvis er du i et kvindefag og de burde om nogen have forståelse for din situation, har de ikke det, så skal du måske finde dig en ny afdeling at være på ...
Jeg synes som sagt at du skal tjekkes af en gynækolog og derudover vil jeg anbefale dig at du får afleveret en urinprøve. Dine ekstra smerter kunne måske godt skyldes en urinvejsinfektion ..
Jeg kryder fingrer og håber på alt det bedste, rigtig god jul og pas godt på hinanden alle tre :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske