Brev:
Nygravid med smerter
28. november 2008
Alder:
0 mdr.
Nygravid med smerter
Hej Helen.
Jeg er lige blevet konstateret gravid på den fertilitetsklinik, hvor vi er tilknyttet, og er nu 5 uger og 3 dage henne, så vidt jeg kan tælle:o)
Vi er selvfølgelig meget lykkelige og føler os meget heldige, men alligevel fylder angsten for en tidlig abort meget. Ved du hvor stor risiko, der er for en missed abortion?
Jeg fik taget en blodprøve på 35. dagen i min cyklus - 13 dage efter 2 æg blev sat op. Blodprøven viste en HCG-værdi på 456. Jeg er klar over at det bekræfter graviditeten, men fortæller det ellers noget?
Jeg har den sidste uges tid fået langsomt tiltagende smerter i begge lyskener. Ud fra dine tidl. svar vil jeg tro, der er tale om ligamentsmerter. Men da jeg for to dage siden gik igang med at støvsuge, fik jeg gradvist mere og mere ondt og måtte til sidst stoppe og sætte mig ned. Smerterne varede ved et par timer, selvom jeg sad helt stille. Derefter var jeg bare lidt øm som tidl.
I går var jeg så på arbejde for første gang siden den positive test. Jeg er sygeplejerske og står eller går ca. 7 timer ud af en arbejdsdag på 8 timer og 20 min. Da jeg havde været på arbejde i et par timer, var smerterne i lysken blevet værre og værre og begyndt at stråle ned på indersiden af låret, og jeg kunne næsten ikke holde det ud. Jeg forsøgte at sætte mig og holde en pause, men det er meget svært på en travlt afdeling, hvor patienterne konstant ringer efter hjælp. Så jeg kunne ikke få slappet af, og det var som om jeg havde to stramme elastikker i hver lysken. Jeg havde altså meget ondt, da jeg endelig fik fri.
Jeg ringede til fertilitetsklinikken i morges og fik at vide, at det ikke var noget, de havde hørt om før, men at det nok var ligamentsmerter, og at jeg skulle sygemeldes weekenden over, og ringe til mine egen læge, hvis smerterne fortsætter. I dag har jeg intet lavet - siddet eller ligget og slappet af det meste af dagen og alligevel er smerterne der hele tiden og stråler fortsat langt ned af begge inderlår.
Hvad pokker er det og hvad kan jeg gøre?
Bortset fra smerterne i lysken har jeg kun lidt murren/stik i underlivet en enkelt gang imellem, ømme bryster, let kvalme, øget tissetrang og en enorm træthed.
Håber du kan hjælpe mig.
Med venlig hilsen
Mette.