Svar: Gravid og trist - konstant klump i halsen

28. november 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Du

Det er svært at forestille sig at skulle være mor, man kan ikke forberede sig på det, man ved ikke hvad det egentlig er. Og det er også svært at forestille sig, hvordan man skal være mor til to, vil man kunne elske dem begge lige meget, vil det blive hårdt for den ældste og på hvilken måde bliver det hårdt ... Lige nu kender du jo kun ham du har, og du elsker ham overalt på jorden og det sidste du ønsker er at skade ham, så derfor er du naturligt bekymret for, hvordan det skal gå, når I får en lille en mere.

Det er rigtigt, som du skriver, at det er "dumt at være ked af noget, som I jo i fællesskab har planlagt og ønsket for jeres lille familie" .. men en ting er jo hvad man kan sige til sig selv i hovedet, noget andet er hvad man føler i hjertet og de to ting behøver ikke nødvendigvis at hænge sammen.

Det er normalt at være bekymret for fremtiden, når man er gravid. Det er normalt at være bekymret for hvordan graviditeten skrider frem, hvordan fødslen skal gå, om barnet bliver sundt og rask osv. Man bekymrer sig måske især om disse ting anden gang, fordi man jo kigger på det barn man har i forvejen, som jo ikke har taget dette valg, som ikke har valgt at der skal komme en mere i familien, men som naturligt bliver påvirket af det mere end nogen anden. Og ...

Annonce

... samtidig ved man at det vil fylde rigtig meget at få et sundt og rask barn, hvormeget vil det så ikke fylde hvis der sker noget undervejs ... Bekymringer og tanker er der masser af og det er helt normalt.

Du skal dog være opmærksom på hvordan dine tanker udvikler sig, du behøver ikke føle at det at være gravid er den lykkeligste tid i dit liv, det er helt okay at du føler dig besværet, er bekymret og nogle gange tænker lidt negativt. Men det er vigtigt at du også følelsesmæssigt binder dig til dit lille barn i maven, at du begynder at glæde dig, forholde dig til det .. hvad er det for en lille en, er det en lille pige, en lille dreng. Har den lille hår, kommer den lille til at ligne sin storebror? Disse tanker skal gerne komme i takt med at graviditeten skrider frem, - præcis som du også beskriver med storebror, det var først da du begyndte at mærke liv, at du begyndte at føle noget for ham :o)

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ: "Helens bog om gråd og trøst" med masser af råd om bl.a. børn med kolik, high need babies, mareridt, raserianfald og separationsangst.

Måske er det angsten for at miste, som også bryder igennem hos dig, måske er du ubevidst bange for at miste den lille ny og så er det ekstra svært at binde sig ... Du er gravid og det er dejligt, det er et lille ønskebarn og I har ville det så gerne, tænk så hvis det går galt ...

Jeg håber at mine tanker hjælper videre på vej, pas godt på hinanden alle fire og knus herfra. Rigtig god jul:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Rosiner

Børn under 3 år må gerne spise rosiner, men ikke i ubegrænsede mængder. Det anbefales at børn under 3 år max spiser 50 gram rosiner om ugen.

Rosiner indeholder en svampegift, som hedder Ochratoksin A. Dette tåler barnet kun i meget små mængder. Det er det totale indtag over en længere periode der betyder noget. Derfor sker der ikke noget ved, hvis barnet spiser mange rosiner en dag og i dagene derefter ikke spiser rosiner.

Svampegiften findes også i økologiske...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Tusind tak for dit sidste svar. Jeg viste min mand mit brev, som du foreslog, og han blev helt ked af det da han så det. Det satte en masse samtaler i gang herhjemme, og det hele går meget bedre nu. Vi har delt tingene mere op, så det ikke kun er mig der tager mig af hus + børn, men han også begynder at komme mere på banen. Det er rigtig rart.

Du skal bare have så meget tak. Både for en super brevkasse, men også for dine små puf. :)

Kærlig hilsen
Christine, mor til to