Svar: Bliver det en dreng eller pige
25. november 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Dorthe
Som udgangspunkt vil der jo være 50/50% chance for at få enten en dreng eller pige første gang. Jeg mener at ved barn nummer 2 er der statistisk en lille sandsynlighed for at barnet bliver samme køn som første barn - men meget lille.
Sandsynligheden for samme køn øges dog jo flere børn man har fået af samme køn, det vil sige at hvis man i forvejen har født 5 drenge, så er der meget stor sandsynlighed for at barn nummer 6 også bliver en dreng.
Jeg tør ikke sige, hvor du kan finde dokumentation omkring disse ting, men hvis du finder frem til noget må du gerne sende det til mig, så kan jeg og de der læser med også blive lidt klogere. Du kan evt. prøve at kontakte genetisk rådgivning på et af de større hospitaler. Jeg mener at der både på Odense Universitets Hospital, Rigshospitalet og også på Skejby er genetisk rådgivning. De kan måske henvise dig til litteratur, artikler eller lignende - eller måske bare be- eller afkræfte teorien.
Held og lykke med din videre efterforskning :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske