Svar: Jern i graviditeten
23. november 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Anne
Velkommen til og tillykke med graviditeten :o)
Det er rigtigt at du kan finde forskellige anbefalinger omkring jerntilskud til gravide. Det skyldes at sundhedsstyrelsen netop i juli måned i år, er kommet med nye anbefalinger. Hvor man tidligere anbefalede jern fra 20 graviditets uge, anbefaler man nu jerntilskud fra 10 graviditets uge.
Anbefalingen lyder:
"Alle gravide bør tage et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Hvis den gravide lider meget af kvalme, så kan man evt. vente med at starte jerntilskuddet til senest graviditetsuge 18.
Jern fra mad og tabletter optages bedst, hvis man samtidig spiser fødevarer med højt indhold af C-vitamin, - Frugt, frugtjuice, grøntsager og kartofler er gode C-vitaminkilder."
Derudover anbefales gravide at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved at følge de 8 kostråd:
- spis frugt og grønt 6 om dagen
- spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
- spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
- spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
- spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
- spis varieret og bevar normalvægten
- sluk tørsten i vand
- vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen
Og så er det også vigtigt at huske folinsyre 400 mikrogram dagligt og dette tilskud skal tages fra man ønsker at blive gravid og indtil man går ind i 4. graviditetsmåned. Det vil sige de første 3 måneder af graviditeten. Det tages for at forebygge f.eks. rygmarvsbrok hos barnet.
Du kan læse mere om de danske anbefalinger i nyheden "Nye kost- og motionsråd til gravide" fra 24. august 2008, som du finder under Artikler/Nyheder her på siden.
Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske