Svar: Jern i graviditeten

23. november 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Anne

Velkommen til og tillykke med graviditeten :o)

Det er rigtigt at du kan finde forskellige anbefalinger omkring jerntilskud til gravide. Det skyldes at sundhedsstyrelsen netop i juli måned i år, er kommet med nye anbefalinger. Hvor man tidligere anbefalede jern fra 20 graviditets uge, anbefaler man nu jerntilskud fra 10 graviditets uge.

Anbefalingen lyder:

"Alle gravide bør tage et dagligt jerntilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Hvis den gravide lider meget af kvalme, så kan man evt. vente med at starte jerntilskuddet til senest graviditetsuge 18.

Jern fra mad og tabletter optages bedst, hvis man samtidig spiser fødevarer med højt indhold af C-vitamin, - Frugt, frugtjuice, grøntsager og kartofler er gode C-vitaminkilder."

Derudover anbefales gravide at spise en almindelig sund kost. Dette kan man gøre ved ...

Annonce

... at følge de 8 kostråd:

- spis frugt og grønt 6 om dagen
- spis fisk og fiskepålæg flere gange om ugen
- spis kartofler, ris eller pasta og groft brød hver dag
- spar på sukker - især fra sodavand, slik og kager
- spar på fedtet - især fra mejeriprodukter og kød
- spis varieret og bevar normalvægten
- sluk tørsten i vand
- vær fysisk aktiv - mindst 30 minutter om dagen

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Og så er det også vigtigt at huske folinsyre 400 mikrogram dagligt og dette tilskud skal tages fra man ønsker at blive gravid og indtil man går ind i 4. graviditetsmåned. Det vil sige de første 3 måneder af graviditeten. Det tages for at forebygge f.eks. rygmarvsbrok hos barnet.

Du kan læse mere om de danske anbefalinger i nyheden "Nye kost- og motionsråd til gravide" fra 24. august 2008, som du finder under Artikler/Nyheder her på siden.

Rigtig meget held og lykke med det hele fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Bæresele

En bæresele giver barn og forældre mulighed for at være tæt sammen, hvilket er ideelt især de første måneder, hvor barnet har brug for tæt kontakt og man også gerne vil have hænderne fri til at lave praktiske ting en gang imellem.

I starten bruges selen kun kortvarigt. Et barn har brug for afveksling, nogle gange vil det have ro og være i fred, andre gange har det behov for varme og nær kropskontakt.

Indtil barnet kan holde hovedet selv, er det vigtigt, at...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og opdragelse, som giver dig praktiske råd til alt det, der er så svært.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusind tusind tak for alle dine råd og gode svar. Det er altid en utroligt stor hjælp at skrive til dig :-)

Tusind tak fra Camilla - mor til to.