Svar: Allerede mor igen?

31. oktober 2008

Kategori:
Alder:
5 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Tillykke med at du er gravid! Jeg synes det er fantastisk! Tænk at have forsøgt så længe for at få den første og så går det bare så let anden gang - det er som du skriver et mirakel og naturligvis skal I nyde det.

Der er jo ingen tvivl om at I gerne vil have mere end et barn, I havde bare ikke regnet med at det skulle være så hurtigt og at der kun skulle være 13 måneder imellem jeres børn, men nu er det så blevet sådan og det kan sagtens komme til at gå rigtig godt.

Det er naturligvis hårdt med to små blebørn og det svære ved at være forældre til to så små børn er naturligvis det rent praktiske, at finde tid til hinanden som forældre, finde tid til sig selv i dyngerne af flasker, vasketøj og bleer. Samtidig med at man jo gerne vil give begge børn det de har behov for, den tid, opmærksomhed, kontakt de har brug for.

Modsat, er det jo også en fordel at aldersforskellen er så lille. For I kan ikke komme til at forvente for meget af jeres datter. Hun er jo stadig så lille at I er nødt til at hjælpe hende og være der for hende og I kommer således ikke til at sige "nu må du lige.." eller "kan du ikke selv..." for det kan hun ikke - det er hun tydeligt for lille til. Det bliver altså hårdt for jer, men hun skal nok få sine behov dækket.

Udfordringen består altså i at møde sine to børn på de forskellige ...

Annonce

... udviklingstrin de er på, hvor ingen af dem kan klare sig selv og det er hårdt - men det er også meget givende netop at opleve deres forskellighed og samtidig nyde den store glæde de to på sigt vil have af hinanden. Tit vil børn med så kort alder imellem sig jo kunne lege sammen, have fælles venner, gå til sport sammen osv. og det har jo også stor værdi. Naturligvis vil der også kunne opstå konkurrence imellem de to og man skal naturligvis være opmærksom på at møde dem forskellige som de er, men det finder man jo ud af med tiden.

Jeg kan mærke at I forældre er glade for graviditeten, du kalder det et mirakel og I har et eller andet sted besluttet jer for at det skal være, en beslutning jeg naturligvis sagtens kan bakke op om, selvom jeg ikke kender jer .. :o) Dine tvivl kommer naturligt, når du kigger på din lille pige og tænker hvad med hende, hvad vil det betyde for hende, hvordan skal det gå .. men som du skriver, så ville den bekymring sikkert også være der selvom hun var 2 år, når den lille kom ... :o)

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg håber mine tanker hjælper lidt videre på vej. Pseudotvillinger kalder man det, når der er mindre end 18 måneder imellem søskende hvis du søger på 'pseudotvillinger' på nettet, så kan du finde debatfora med andre mødre der enten er eller har været i samme situation.

Fortsat held og lykke med det hele og stort knus herfra :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Insemination

Hvis man har problemer med at blive gravide, så kan man blive behandlet med Insemination.

Insemination er den enkleste fertilitetsbehandling og den kan hjælpe, hvis manden har lettere nedsat sædkvalitet.

Behandlingen foregår ved at man fører en portion sæd direkte ind i livmoderen. På den måde springes sædcellerne den første del af vejen til ægget over og chancen for graviditet er dermed større. Derudover bruger man en 'oprenset' portion sæd, det vil sige en mere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om dit barns udvikling. Bogen er propfyldt med nyttig viden for alle forældre!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for din altid varme og kærlige måde at gribe udfordringerne an på - det er helt rigtig for mig!
Jeg nyder både dine personlige svar til mig, men bestemt også de svar du giver til andre.

Tak,
Mor til pige på 15 måneder