Brev:
Mange opvågninger om natten og sove hos mig
31. oktober 2008
Alder:
8 mdr.
Mange opvågninger om natten og sove hos mig
Hej Helen
Så er jeg her med et nyt problem : )
Indtil for lidt over en måned siden sov Alberte på snart 8 mdr. i sin egen lift hele natten. Da jeg stoppede natamningerne ved 6½ mdr. begyndte det at blive svært at få hende til at sove igen efter de opvågninger, hun var vant til fra amningerne. Det begyndte at blive sådan, at hun vågnede ved 3 tiden hver nat (blev ammet ca. 23 og 05, som du anbefaler) og var meget svært at få til at sove igen.
Jeg har ikke indtrykket af det var sult eller tørst, der vækkede hende. Jeg tilbød hende vand af kop, hvilket hun ikke var interesseret i, og når hun endelig faldt i søvn igen efter 1-2 timer, og så vågnede ved 6-7 tiden var hun nærmest ligeglad med mad. Jeg sad med hånden nede hos hende i liften, som du albefaler.
Så var det, at der kom et tigerspring, en forkølelse og nogle nye tænder, og hovsa, nu har hun så sovet i dobbeltsengen ved siden af mig den sidste måned. Det er et rimelig bevidst valg, for jeg kunne simpelthen ikke få hende til at sove mere end en halv time ad gangen til sidst, og jeg har også en pige på 3½ som jeg også skal have energi til i løbet af dagen.
Den store sover i øvrigt også hos os den sidste del af natten. Så der er ved at være trængsel nu. Men de sover begge upåklageligt, når de ligger i vores seng. Jeg tænker, det er en rimelig urolig tid for Alberte her ved 7-8 måneders alderen, pga. seperationsangst (hun er begyndt af bevæge sig en smule), forkølelse, tænder osv. Men jeg er bange for, om det for hver dag bliver sværere og sværere at vænne hende over i sin egen seng, hvilket jeg planlægger at gøre i julen...?
Eller mener du, fra din erfaring, at det er helt fint at have hende i dobbeltsengen i disse mdr., og at hun så ved 9-10 mdr. alderen begynder at sove bedre, selvom det bliver i egen seng?
Jeg glæder mig som altid til at læse dit svar.
Med venlig hilsen
Louise