Svar: Nygravid og arbejdsmiljø
27. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Stort tillykke med at du venter dig, hvor er det dejligt .. Det bliver et lille Sankt Hans barn kan jeg regne ud :o)
Jeg kan godt forstå du overvejer, hvordan du skal forholde dig til at I på din afdeling har Tuberkulose patienter og patienter med ESBL bakterier og det er helt relevant at der laves retningslinier for hvordan man forholde sig, som gravid ansat. Det er fint at I har retningslinier hvad angår isolering, brug af mundbind, handsker osv. men der bør også være retningslinier i forhold til graviditet.
Jeg tør desværre ikke udtale mig om hvordan retningslinierne bør være. Det kan godt være at det er helt uden risiko, men det kan også være at der er visse ting du bør fritages for. Jeg synes du skal kontakte Statens Seruminstitut og høre hvordan du som gravid skal forholde dig til disse sygdomme.
Derudover tænker jeg at du måske også kunne kontakte DSR eller hvilken fagforening du hører til og drøfte netop arbejdsmiljø. Det kunne tænkes at de kender til andre afdelinger, hvor man allerede har udarbejdet planer og standarder og så er der jo ingen grund til at I på din afdeling skal opfinde den dybe tallerken.
Hvis din læge ikke tager dig alvorligt når du henvender dig eller du generelt har oplevelsen af at blive opfattet som hysterisk, så synes jeg du skal overveje at skifte læge. Især når man også har børn og derfor forholdsvis hyppigt skal til lægen, så er det vigtigt at man føler sig tryg og føler at man bliver taget alvorligt. Vælg evt. et lægehus hvor der er flere læger tilknyttet næste gang, så er chancen for at finde en der lytter måske større ... :o)
Rigtig meget held og lykke fortsat med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske