Svar: Vitaminer under graviditeten
22. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Mor for 2. gang
Danske undersøgelser har vist at ca. en femtedel af gravide udvikler jernmangel sidst i graviditeten, hvis de ikke tager et jerntilskud dagligt. Det skyldes både at vi kvinder generelt har små jerndepoter og at vi ikke får tilstrækkelige mængder jern via kosten til at dække det øgede behov under graviditet.
Derfor anbefaler Sundhedsstyrelsen nu, at alle gravide tager et dagligt tilskud på 40 – 50 mg ferrojern fra 10. graviditetsuge og resten af graviditeten. Jeg synes det lyder meget voldsomt, hvis du har fået at vide fra apoteket at du skal tage tabletter a 100mg. Det skyldes måske at de gamle anbefalinger lød på en tablet med 50-70 mg ferrojern dagligt fra 20 uge ...
Umiddelbart ser jeg ingen grund til at du indtager så meget jern, du kan spørge din læge eller jordemoder. Mon ikke pillerne kan knækkes over, så du kan nøjes med at tage ½ om dagen i stedet. Kroppen anvender jern til at danne røde blodlegemer, som transporterer ilten rundt i kroppen. Gravide kvinder får gradvist mere blod i blodbanen, sådan at de omkring 28. uge har ca. 40-50% mere blod end normalt. Barnet har ligeledes behov for jern til at danne sine egne røde blodlegemer. Derfor har gravide kvinder behov for meget jern.
Men det er ikke ensbetydende med at man skal spise dobbelt dosis. Alt for meget jern, kan også øge blodtrykket og det er der absolut ingen grund til at udsætte dig eller dit barn for. Så drøft lige dit jerntilskud en ekstra gang med læge eller jordemoder.
Med hensyn til tilskud af A vitamin, så skal du tage det fuldstændig roligt hvad angår den mængde A vitamin der har været i den multivitamintablet du har spist. Det er rigtigt at for meget A-vitamin kan være farligt for barnet, men det kan for lidt jo også og definitionen på hvad der er for meget og for lidt har jeg indtryk af afhænger af, hvor i verden man bor. Nogle steder anbefaler man således mere A vitamin end andre steder.
Jeg tænker at du skal til første jordemoderkontrol her omkring uge 12 og det vil være rigtig godt, at du taler med hende om vitamintilskud, hvad du behøver og de bekymringer du har. Men det du fortæller lyder på mig helt okay og ikke farligt for hverken dig eller din lille :o) Håber du hermed har fået lidt ro og fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske