Brev:
Vitaminer under graviditeten
22. oktober 2008
Alder:
0 mdr.
Vitaminer under graviditeten
Kære Helen,
Så rundede jeg 10 uger og 2 dage og er lige begyndt på de jerntabletter, jeg fik anbefalet på apoteket.
I de multivitaminer til gravide jeg tager nu, er der i forvejen 27 mg. og dem jeg har fået anbefalet af apoteket er 100 mg. pr tablet, dvs. at jeg får 127 mg. pr dag og det er over dobbelt så meget som anbefalingerne!
Er det skadeligt for fosteret, med alt det ekstra jern? Og vil du anbefale at jeg finder et andet præparat? Jeg har i øvrigt en blodprocent på 8,1 så det er jo ikke fordi jeg er i krise på det punkt.
Et andet spørgsmål vedrører A-vitamin, som man jo ikke skal have for meget af... indtil ca. 7-8 uger inde i graviditeten tog jeg en alm. multivitaminpille, som indeholdet 800 mikrogram, herefter skiftede jeg til en graviditets vitaminpille, som kun indeholdt 400 mikrogram.
Umiddelbart står der bare alle steder, at man ikke skal have for meget a-vitamin, men der står ikke noget om hvor meget FOR meget er. Er det et problem, at jeg har taget 800 mikrogram i de første 7 uger?
Kærlig hilsen
Mor for 2. gang.