Svar: Gravid på skiferie?
21. oktober 2008
Alder:
20 mdr.
Kære Camilla
Jeg synes det er vigtigt at du lytter til lægen og følger lægens råd. Jeg har dog i ugeskrift for læger fundet følgende: "... Gravide bør undgå at rejse til områder, der ligger i mere end 4.000 meters højde, og i slutningen af graviditeten bør højder over 2.500 meter undgås.” Ugeskr. Læger 2005;167(42):3992, Gravide, børn og udlandsrejser.
Generelt omkring skiløb og graviditet, så tænker jeg at det afhænger meget af hvor habil en skiløber man er. Du skal tænke på at tyngdepunktet og din balance vil ændre sig i takt med at maven vokser og derfor måske vil risikere at falde mere end du ellers ville. Derudover er der altid en risiko for at andre skiløbere støder ind i dig og det er især styrt og sammenstød, som er farlige for dig og dit barn. Et fald på maven vil ikke være godt.
Der er også forskel på om man tager på alpinbakke og står på slalom eller om man løber langrend. Du kan i princippet gøre begge dele, men igen afhænger størrelsen af maven og dine evner af hvilken sværhedsgrad du vælger, hvis I står alpint. De sorte bakker bør du generelt holde dig fra.
Og så er det en rigtig god idé at sørge for at skiene er rigtig godt smurt og glider godt igennem sneen, så man ikke belaster sine led unødigt. Hvis man generelt har problemer med bækkenløsning eller kroppens øvrige led, så anbefales det at tale med lægen om, hvorvidt en tur på ski vil være for belastende.
Jeg håber dette er svar nok på dine spørgsmål ... Rigtig god weekend :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske