Svar: Falsk positiv test ?
10. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære D
Tak for dine pæne ord omkring min side, dejligt at høre at du har fundet den brugbar og nu har lyst til at skrive til mig selv :o)
Det er ikke mit umiddelbare indtryk at de graviditetstest lægen bruger er bedre end dem man selv kan købe .. jeg har i hvert fald aldrig hørt at det skulle forholde sig sådan. Tilgengæld har du ret i at en blodprøve vil kunne give en sikkerhed og derudover kan man også lave en gynækologisk undersøgelse, fordi lægen på din livmoderhals vil kunne se om du er gravid.
Indtil det bliver relevant, så tænker jeg dog at du naturligvis må forholde dig til, at de tests du selv har taget viser positiv og at den usikkerhed der opstår meget vel kan hænge sammen med at dit HCG - tal ikke er så højt. Sådan er det hos nogle kvinder, der skal man et stykke hen i graviditeten før man kan måle HCG i urinen.
Jeg har altid lært at en positiv test er en positiv test uanset hvor tydelig stregen er, man kan ikke være mere eller mindre gravid ... Det lyder også som om at du har andre graviditetssymptomer, som fortæller dig at den er god nok :o)
Jeg synes du skal prøve at tage det stille og roligt (selvom det er svært) og så tage en ny test når der er gået måske en uges tid og se om ikke de to streger så lyser tydeligere op.
Man taler om en biokemisk graviditet i de første ca 3-4 uger. Det er den periode, hvor barnet endnu er så lille at man ikke kan se det på en scanning. Alle kvinders graviditet starter således med en "biokemisk graviditet", det er det allerførste stadie af graviditeten. Der er altid en vis risiko for at graviditeten går til grunde de første uger og man vil her få menstruation, evt. en lidt kraftigere blødning og man er således ikke længere gravid.
Jeg kan naturligvis ikke spå om fremtiden, men jeg tænker ud fra det du skriver, at du naturligt må være gravid og jeg håber det meget for jer, da jeg kan fornemme at I ønsker jer en lille ny :o) Rigtig mange tanker med på vejen, håber dette er lykkens gang ...
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske