Brev:
Ændret natterytme - ingen søvn
11. september 2008
Alder:
4 mdr.
Ændret natterytme - ingen søvn
Hej Helen
Min datter på 4 måneder har i løbet af den sidste månedstid ændret sin natterytme. Fra hun var 2 til 3 måneder begyndte hun at sove rigtig godt om natten - kunne ammes kl. 20.00 og sove til 03.00 før hun vågnede igen. Omkring 3 måneders alderen kom der er en opvågning mere på, omkring midnat, hvor hun også ville ammes.
Problemet er nu at perioden mellem hendes opvågninger bliver mindre og mindre - i nat vågnede hun første gang 22.15 og så med 1,5 times mellemrum frem til kl. 7.00 i morges. Hun mokker rundt og små græder indtil jeg ammer hende, så falder hun til ro og sover 1,5 time mere. Hvis jeg prøver at give hende sutten, lukker hun munden og ryster med hovedet - hun vil slet ikke tage den (det vil hun ellers normalt godt når hun skal sove), og hvis vi prøver at gå rundt med hende begynder hun at skrige.
Efter gentagne gange at være blevet vækket er man jo villig til alt, så det ender med en amning. Hun bliver således ammet langt langt oftere om natten end hun gør om dagen, hvor der går 3 timer imellem måltiderne. Jeg ammer fuldt stadigvæk, og vil gerne fortsætte med det så længe som muligt. Udover at min nattesøvn spoleres lige nu, så er jeg nervøs for at få givet hende for meget mad om natten. Hun vejer omkring 7,5 kilo nu og har mere end fordoblet sin fødselsvægt.
Hvad kan vi gøre for at få hende tilbage til lidt længere sovtræk. 3 timer fungerer fint for mig. Hun starter i sin egen seng men sover i midten hos os resten af natten. Jeg ligger som regel ned og ammer - hvor vi så begge falder i søvn.