Svar: Klamydia og gonore
10. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære lusen
Jeg synes det vil være en rigtig god idé at du får en henvisning til en gynækolog, som kan lave en ultralydsscanning af dit underliv, for at fortælle dig, hvordan det hele ser ud. Du skal have henvisningen hos din læge, du kan bare ringe og bede om en henvisning, så kan du hente den hos sekretæren.
Det vil samtidig være rigtig godt at du taler med gynækologen om hvordan du skal forholde dig i forbindelse med fødslen af dit barn. Hvis du har gonore eller klamydia, så er der risiko for at barnet kan blive smittet, når det fødes og derfor er det vigtigt at undersøge disse ting.
Med hensyn til motion når man er gravid, så er det en rigtig god ide´at dyrke motion. Det anbefales faktisk at man holder sig i god form både før, under og efter graviditet og en ½ times motion dagligt er anbefalet.
Det er dog moderat fysisk aktivitet. Det vil sige at man bevæger sig i et tempo hvor man bliver let forpustet, men belastningen på ikke være i yderkanten af din ydeevne. Det er også sådan at det anbefales at man holder sig fra aktiviteter der kan give risiko for stød på maven eller fald og at man ikke laver tunge løft, som kan belaste bækkenbunden unødigt.
Den anbefalede motion kan være:
At gå en rask tur eller cykle en rask tur. At lave almindeligt havearbejde, gå til svømning eller styrketræning - især hvor man træner i maskiner og med instruktion, så man er sikker på ikke at overbelaste sig selv.
Hvis du allerede er gravid, eller når du bliver gravid, så lyder det umiddelbart lidt hårdt med boksetræning ... At pulsen kommer op og du får sved på panden er ikke noget problem, det er rigtig godt for dit kredsløb også selvom du er gravid. Men boksetræning, hvor I 'slår' på hinanden ... hmm hvis der er risiko for stød i maven, så nej ...
Husk i øvrigt at du skal spise folinsyre allerede nu og at det anbefales at holde sig fuldstændig fra røg og alkohol. Du kan læse mere under Artikler - nyheder "Nye kost og motionsråd til gravide".
Rigtig meget held og lykke med det, håber det sker hurtigt for jer :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske