Svar: Klamydia og gonore

10. september 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære lusen

Jeg synes det vil være en rigtig god idé at du får en henvisning til en gynækolog, som kan lave en ultralydsscanning af dit underliv, for at fortælle dig, hvordan det hele ser ud. Du skal have henvisningen hos din læge, du kan bare ringe og bede om en henvisning, så kan du hente den hos sekretæren.

Det vil samtidig være rigtig godt at du taler med gynækologen om hvordan du skal forholde dig i forbindelse med fødslen af dit barn. Hvis du har gonore eller klamydia, så er der risiko for at barnet kan blive smittet, når det fødes og derfor er det vigtigt at undersøge disse ting.

Med hensyn til motion når man er gravid, så er det en rigtig god ide´at dyrke motion. Det anbefales faktisk at man holder sig i god form både før, under og efter graviditet og en ½ times motion dagligt er anbefalet.

Det er dog moderat fysisk aktivitet. Det vil sige at man bevæger sig i et tempo hvor man bliver let forpustet, men belastningen på ikke være i yderkanten af din ydeevne. Det er også sådan at det anbefales at ...

Annonce

... man holder sig fra aktiviteter der kan give risiko for stød på maven eller fald og at man ikke laver tunge løft, som kan belaste bækkenbunden unødigt.

Den anbefalede motion kan være:

At gå en rask tur eller cykle en rask tur. At lave almindeligt havearbejde, gå til svømning eller styrketræning - især hvor man træner i maskiner og med instruktion, så man er sikker på ikke at overbelaste sig selv.

Helens bog om dit barns udvikling
LÆS OGSÅ HELENS BOG: "Helens bog om dit barns udvikling" - fra tilfreds baby til glad tumling

Hvis du allerede er gravid, eller når du bliver gravid, så lyder det umiddelbart lidt hårdt med boksetræning ... At pulsen kommer op og du får sved på panden er ikke noget problem, det er rigtig godt for dit kredsløb også selvom du er gravid. Men boksetræning, hvor I 'slår' på hinanden ... hmm hvis der er risiko for stød i maven, så nej ...

Husk i øvrigt at du skal spise folinsyre allerede nu og at det anbefales at holde sig fuldstændig fra røg og alkohol. Du kan læse mere under Artikler - nyheder "Nye kost og motionsråd til gravide".

Rigtig meget held og lykke med det, håber det sker hurtigt for jer :o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Æbler og æblemos

Barnet kan fra 6 måneder spise al slagt frugt, frisk eller kogt. Frugten bør stadig moses, og æblemos vil ofte være et hit hos børn - især hvis det serveres, som topping på en grød. Rå æbler bør du dog være opmærksom på.

Børn under 3 år bør ikke få fødevarer, som er meget hårde eller som knækker let. En stor æblebåd kan knække og sætte sig fast i halsen, og af samme grund kan det ikke anbefales at give små børn et helt æble at gnave af. Du skal også være opmærksom på skrællen,...

Læs mere i Babylex

Skråstol

Børn har brug for at kunne bevæge sig frit for at udvikle sig bedst muligt. Børn der placeres i en skråstol vil sidde passivt og vil, hvis de sidder der længe, blive svage i nakke og ryg. Man kan sagtens vænne et barn til at sidde i en skråstol, hvis det har underholdning foran sig, og det kan være bekvemt for forældrene, men det er ikke det bedste for barnet.

Et barn skal have lov til at være på gulvet så meget som muligt. Det er på gulvet at barnet lærer at trille, krybe og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tusinde tak for dine fantastiske sider - det er dejligt at kunne skrive til dig, når man bor i Italien hvor der ikke findes sundhedsplejerske ;o)

Kærlig hilsner
Tanya fra Italien