Svar: Nygravid med feber og diarré
9. september 2008
Alder:
0 mdr.
Kære du
Hvor er det dejligt for jer at du er gravid og at det er gået så let for jer denne gang. Et stort tillykke med det.
Det er naturligvis for tidligt at spå om hvordan det hele forløber, men det skader normalt ikke barnet i maven, at mor får influenza eller lignende, som giver feber og almen utilpashed. Det er de færreste kvinder som går igennem alle 40 uger, uden at få en eller anden virus ...
Du skal naturligvis medtænke hvad du indtager af mad og evt. medicin. Prøv om du kan undvære febernedsættende piller og klare dig igennem uden. Prøv også om du kan få styr på maven ved at indtage A38 med revne æbler, kiks, ristet brød, kogt vand, æblejuice og måske lidt varm solbærsaft vil gøre dig godt - evt. med lidt tvebakker :o)
Prøv at hvile dig og tage det stille og roligt, forsøg ikke at bekymre dig alt for meget, men tillad dig at nyde det lille spirende liv i din mave.
Der er lavet nogle undersøgelser omkring hvorvidt feber i graviditeten kan medføre spontan abort. Og der er så vidt jeg kan finde ud af ikke belæg for at feber i de første 16 uger af graviditeten øger denne risiko. Der er naturligvis nogle helt bestemte sygdomme, som kan give problemer. Det kan være hvis du smittes med røde hunde, med toxoplasmose og lignende. Men helt almindelige sygdomme med feber, lidt diarré osv. burde ikke skade dit barn.
Jeg krydser alt hvad krydses kan for at du snart bliver rask igen og at alt forløber uproblematisk. Husk at der er nye retningslinier vedr. Vitaminer, jern osv. til gravide. Du kan se dem under Artikler - Nyheder. "Nye kost og motionsråd til gravide". Knus herfra.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske