Svar: Gravid - tager jeg nok på?

31. august 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Hej med dig

Dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt frem og at du nu mærker liv hver dag - det lyder som om at hun har det godt derinde ...:o)

Når man er normalvægtig, så er det almindeligt at tage mellem 10-15 kilo på under graviditeten. Sundhedsstyrelsen og forbrugerstyrelsen har lavet en pjece der hedder "Råd om mad og motion når du er gravid". Du finder den på sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk.

I denne pjece er der en figur, en graf, hvor du kan se om din vægtstigning forløber planmæssigt ved at føre din egen vægtstigning løbende ind i figuren. Du kan naturligvis også spørge din jordemoder eller din læge:o)

Det er lidt forskelligt, hvordan man tager på, ofte kommer vægtstigningen først rigtigt, omkring det tidspunkt hvor du er nu og så stiger vægten stille og roligt frem til fødselstidspunktet. Da det er dit andet barn, så kan du ...

Annonce

... måske huske hvordan du tog på sidst - måske kan du finde din gamle vandrejournal og se om vægtstigningen var nogenlunde som nu.

Når man når termin vil vægtøgningen gennemsnitligt være fordelt således:
Foster 3500 gram, moderkage 600 gram, fostervand 800 gram, livmoder 1000 gram, brysterne 400 gram, blodvolumen 1200 gram,
væske i vævet 1200 gram, fedt 3500 gram - Det giver ialt en gennemsnitlig vægtstigning på 12,1 kilo.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Jeg synes du skal spørge din læge eller jordemoder hvorvidt det at cykle 17 km hver dag er for meget. Det er normalt fint at cykle og det er også vigtigt at holde sig i form under graviditeten, men nogle gange skønnes det nødvendigt at dyrke motion på et lidt lavere niveau end man gjorde inden graviditeten. Det er din læge og jordemoder, der skal vejlede dig her:o)

Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro. Fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Barselshvile

Førhen i tiden var kvinder som lige havde født indlagt på sygehuset i flere dagen inden de kom hjem. I dag kommer man hjem så snart man har lyst og føler sig parat til det og det sker også at man kommer hjem før man som mor egentlig føler sig helt parat ... Det er mere og mere almindeligt at gå hjem allerede få timer efter fødslen.

Når man går tidligt hjem, så vil det være rigtig godt at den nybagte far har mulighed for at tage nogle dage fri, så den lille nye familie kan lære...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og søvn som er sprængfyldt med praktiske råd om hvordan du får dit barn til at sove.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

Tusinde tak for en informationsrig hjemmeside og nogle virkelig fantastiske bøger om børn! Jeg har erhvervet mig hele din bog-serie og efter at have læst dem, bruger jeg dem stadig ofte som opslagsværk. Tak for dem!

Venlig hilsen
Cecilie