Svar: Gravid - tager jeg nok på?
31. august 2008
Alder:
0 mdr.
Hej med dig
Dejligt at høre at graviditeten skrider stille og roligt frem og at du nu mærker liv hver dag - det lyder som om at hun har det godt derinde ...:o)
Når man er normalvægtig, så er det almindeligt at tage mellem 10-15 kilo på under graviditeten. Sundhedsstyrelsen og forbrugerstyrelsen har lavet en pjece der hedder "Råd om mad og motion når du er gravid". Du finder den på sundhedsstyrelsens hjemmeside sst.dk.
I denne pjece er der en figur, en graf, hvor du kan se om din vægtstigning forløber planmæssigt ved at føre din egen vægtstigning løbende ind i figuren. Du kan naturligvis også spørge din jordemoder eller din læge:o)
Det er lidt forskelligt, hvordan man tager på, ofte kommer vægtstigningen først rigtigt, omkring det tidspunkt hvor du er nu og så stiger vægten stille og roligt frem til fødselstidspunktet. Da det er dit andet barn, så kan du måske huske hvordan du tog på sidst - måske kan du finde din gamle vandrejournal og se om vægtstigningen var nogenlunde som nu.
Når man når termin vil vægtøgningen gennemsnitligt være fordelt således:
Foster 3500 gram, moderkage 600 gram, fostervand 800 gram, livmoder 1000 gram, brysterne 400 gram, blodvolumen 1200 gram,
væske i vævet 1200 gram, fedt 3500 gram - Det giver ialt en gennemsnitlig vægtstigning på 12,1 kilo.
Jeg synes du skal spørge din læge eller jordemoder hvorvidt det at cykle 17 km hver dag er for meget. Det er normalt fint at cykle og det er også vigtigt at holde sig i form under graviditeten, men nogle gange skønnes det nødvendigt at dyrke motion på et lidt lavere niveau end man gjorde inden graviditeten. Det er din læge og jordemoder, der skal vejlede dig her:o)
Jeg håber ovenstående hjælper lidt på vej og giver lidt ro. Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske