Brev:
Søvnproblemer, vil have flaske
31. august 2008
Alder:
17 mdr.
Søvnproblemer, vil have flaske
Kære Helen
Jeg har brug for dit råd omkring min datters sovevaner, som jeg virkelig gerne vil have ændret. Thea er nu 17 måneder og er til dagligt en meget glad, nysgerrig og livlig pige. Hun er rigtig dygtig til at snakke – pædagogerne i vuggestuen fortæller, at hun siger lige så meget som mange 2-årige. Så der er ingen tvivl om, at hun bruger meget energi på at lære. Hun er også en bestemt pige, som giver tydeligt udtryk for, hvad hun VIL og IKKE vil.
Thea har aldrig været god til at falde i søvn selv. Som spæd og frem til hun var ca. 1 år blev hun ammet i søvne. Det var meget svært at få hende vendt af med brystet (vi forsøgte nogle gange), så vi besluttede at give hende en flaske i stedet. Jeg var meget træt af at amme, så derfor valgte vi flasken – her kunne hendes far jo også hjælpe lidt til.
Thea har kun få gange sovet igennem. Når hun vågner i løbet af natten, var og er det svært at få hende til at falde i søvn igen, så vi har givet hende den dårlige vane, at hun skal hav en flaske. Normalt vågner hun 2-3 gange. Vi forsøger selvfølgelig, om ikke vi kan berolige hende og få hende til at sove igen, ved at ae og nusse hende. Nogen gange lykkes det, men for det meste bliver hun ved med at skrige hjerteskærende til hun får flasken.
Her på det sidste, er hun begyndt at vågne rigtig rigtig mange gange om natten, og jeg er virkelig ved at være udmattet. Det er hårdt at blive vækket 5-8 gange af en skrigende unge, når man skal op på arbejde – og selvom jeg ved det er forkert har jeg givet hende flasken, da jeg så kan få noget søvn. Men jeg ved godt, at hun jo slet ikke har brug for al den mælk om natten (man sover jo også dårligere, når maven skal fordøje) – det giver hende bare tryghed og ro.
Thea er jo også selv mere træt om dagen, når hun ikke får sin nattesøvn, og så skulle man jo tro, at hun ville sove dagen væk i vuggestuen, men dette er langt fra tilfældet. De bruger lang tid på at få hende til at falde i søvn, og når det endelig lykkes, så sover hun kun ½ time-3 kvarter. Det er ikke meget for en lille pige i løbet af en hel dag.
Når jeg henter hende om eftermiddagen er hun så træt og sur, og selvom vi spiser aftensmad kl. 17, så er hun for træt og vil ikke spise…. Og så vågner hun selvfølgelig om natten og er sulten!
Jeg kan mærke at de i vuggestuen er lidt frustrerede, da de jo ikke har så mange ressourcer til at bruge på ét barn. De har givet hende noget zoneterapi, hvilket har hjulpet meget. Hun sover dybere og i længere tid… helt op til 2 timer – og så er det en helt anden pige, jeg henter. Men det kan jo også hurtigt blive en vane for hende, at hun skal have nulret tæerne for at falde i søvn.
I weekenden har jeg selv svært ved at få hende til at sove om dagen uden en flaske. Hun bliver meget gal og vil IKKE ligge i barnevognen – heller ikke selvom hun er meget træt. Jeg har i stedet gået tur med hende i klapvognen, til hun faldt i søvn siddende, men til vinter er klapvognen ikke varm nok, så det er ikke en vedvarende løsning.
Jeg vil virkelig gerne lære hende at sove igennem og vænne hende af med flasken, men har brug for nogle råd. Min mand er modstander af at lade hende hyle til hun falder i søvn uden flasken, men jeg er ked af at give efter, da det jo lære hende, at hun bare skal blive ved med at græde, flasken skal nok komme. På den anden side gør det bestemt også ondt, at se hende så ked af det, og jeg ønsker kun at gøre det, hvis det virkelig er den eneste måde hun lære det på.
Jeg er ved at være meget ked af, at det ikke kan lykkes mig at få hende til at sove ordentligt. Jeg ved at jeg jo faktisk selv er skyld i det. Jeg har ikke fået lært hende nogen ordentlige sovevaner. Det er bare utrolig svært at komme ud af en ond cirkel. Håber du kan give mig et godt råd.
Med venlig hilsen
Thea’s mor