Søvnproblemer, vil have flaske

31. august 2008

Kategori:
Alder:
17 mdr.

Søvnproblemer, vil have flaske

Kære Helen

Jeg har brug for dit råd omkring min datters sovevaner, som jeg virkelig gerne vil have ændret. Thea er nu 17 måneder og er til dagligt en meget glad, nysgerrig og livlig pige. Hun er rigtig dygtig til at snakke – pædagogerne i vuggestuen fortæller, at hun siger lige så meget som mange 2-årige. Så der er ingen tvivl om, at hun bruger meget energi på at lære. Hun er også en bestemt pige, som giver tydeligt udtryk for, hvad hun VIL og IKKE vil.

Thea har aldrig været god til at falde i søvn selv. Som spæd og frem til hun var ca. 1 år blev hun ammet i søvne. Det var meget svært at få hende vendt af med brystet (vi forsøgte nogle gange), så vi besluttede at give hende en flaske i stedet. Jeg var meget træt af at amme, så derfor valgte vi flasken – her kunne hendes far jo også hjælpe lidt til.

Thea har kun få gange sovet igennem. Når hun vågner i løbet af natten, var og er det svært at få hende til at falde i søvn igen, så vi har givet hende den dårlige vane, at hun skal hav en flaske. Normalt vågner hun 2-3 gange. Vi forsøger selvfølgelig, om ikke vi kan berolige hende og få hende til at sove igen, ved at ae og nusse hende. Nogen gange lykkes det, men for det meste bliver hun ved med at skrige hjerteskærende til hun får flasken.

Her på det sidste, er hun begyndt at vågne rigtig rigtig mange gange om natten, og jeg er virkelig ved at være udmattet. Det er hårdt at blive vækket 5-8 gange af en skrigende unge, når man skal op på arbejde – og selvom jeg ved det er forkert har jeg givet hende flasken, da jeg så kan få noget søvn. Men jeg ved godt, at hun jo slet ikke har brug for al den mælk om natten (man sover jo også dårligere, når maven skal fordøje) – det giver hende bare tryghed og ro.

Thea er jo også selv mere træt om dagen, når hun ikke får sin nattesøvn, og så skulle man jo tro, at hun ville sove dagen væk i vuggestuen, men dette er langt fra ...

Annonce

... tilfældet. De bruger lang tid på at få hende til at falde i søvn, og når det endelig lykkes, så sover hun kun ½ time-3 kvarter. Det er ikke meget for en lille pige i løbet af en hel dag.

Når jeg henter hende om eftermiddagen er hun så træt og sur, og selvom vi spiser aftensmad kl. 17, så er hun for træt og vil ikke spise…. Og så vågner hun selvfølgelig om natten og er sulten!

Jeg kan mærke at de i vuggestuen er lidt frustrerede, da de jo ikke har så mange ressourcer til at bruge på ét barn. De har givet hende noget zoneterapi, hvilket har hjulpet meget. Hun sover dybere og i længere tid… helt op til 2 timer – og så er det en helt anden pige, jeg henter. Men det kan jo også hurtigt blive en vane for hende, at hun skal have nulret tæerne for at falde i søvn.

I weekenden har jeg selv svært ved at få hende til at sove om dagen uden en flaske. Hun bliver meget gal og vil IKKE ligge i barnevognen – heller ikke selvom hun er meget træt. Jeg har i stedet gået tur med hende i klapvognen, til hun faldt i søvn siddende, men til vinter er klapvognen ikke varm nok, så det er ikke en vedvarende løsning.

Jeg vil virkelig gerne lære hende at sove igennem og vænne hende af med flasken, men har brug for nogle råd. Min mand er modstander af at lade hende hyle til hun falder i søvn uden flasken, men jeg er ked af at give efter, da det jo lære hende, at hun bare skal blive ved med at græde, flasken skal nok komme. På den anden side gør det bestemt også ondt, at se hende så ked af det, og jeg ønsker kun at gøre det, hvis det virkelig er den eneste måde hun lære det på.

Jeg er ved at være meget ked af, at det ikke kan lykkes mig at få hende til at sove ordentligt. Jeg ved at jeg jo faktisk selv er skyld i det. Jeg har ikke fået lært hende nogen ordentlige sovevaner. Det er bare utrolig svært at komme ud af en ond cirkel. Håber du kan give mig et godt råd.

Med venlig hilsen
Thea’s mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

7. maj 2024 | Amning | 15 mdr.

Sut/amme - sove uden bryst om natten

Hej Helen Vi har længe haft udfordringer med vores datters søvn. Hun har...

1. maj 2024 | Sovevaner | 20 mdr.

Problemer med putning til nat

Kære helen, Vi har store problemer med putning til nat herhjemme og ønsker...

Lange putninger - 15 måneder

Hej Helen Jeg skriver til dig, fordi vi har kæmpet med aftenuro og lange...

30. marts 2024 | Amning | 14 mdr.

Ammestop nu

Kære Helen Jeg har en datter på knap 14 måneder, som stadig er meget...

9. marts 2024 | Sovevaner | 17 mdr.

Sove i egen seng - 17 mdr.

Hej Helen, Tak for dit svar til min forrige besked angående vores søn som...

Annonce

Viden om børn:

Madpakke og børn

Når barnet begynder i pasningsordning, vil det mange steder selv skulle have en madpakke med hjemmefra.

Det er altid vigtigt at give barnet et varieret tilbud af fødevarer - det kan være rugbrød eller anden form for fiberholdigt brød, det kan være pasta sammen med rester fra aftensmaden, kød, fisk, frugt og grønt. Jo mere variation, jo bedre :)

Det er en god idé at give barnet ting med, som er pakket lidt hver for sig. Mange børn er glade for at have en madkasse,...

Læs mere i Babylex

Klumpfod

Når børn fødes med en fod, der er bøjet indad, hvor fodsålen peger bagud og fodryggen fremad, så kalder man det klumpfod. Der er ca. 1 ud af 1000 børn der fødes med klumpfod og ca. halvdelen af disse har misdannelsen på begge fødder.

Man ved ikke hvorfor nogle børn fødes med klumpfod, men der er en vis arvelig tilbøjelighed. Man siger at risikoen for at føde et barn med klumpfod øges med en faktor 30, hvis en søster eller bror har lidelsen.

Drenge fødes hyppigere...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

1000 tak for dine altid gode råd, det har virkelig hjulpet os til at få styr på hverdagen.

Tak fra mor til dreng på 5 måneder.