Svar: At blive gravid
5. august 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Nicola
Tak for dit brev, hvor er det dejligt at I forsøger at blive gravide :o)
Helt overordnet så er det bedste man kan gøre at tage det stille og roligt og tro på at det nok skal lykkes. Der er dog et par ting, som er vigtige at tage hensyn til, når man gerne vil være gravid og lidt af disse råd, kan jeg se at du allerede kender, men jeg vil gerne supplere lidt op :o)
Det første man skal forsøge at beregne er hvornår i cyklus du som kvinde har ægløsning. Det er nemlig i dagene omkring ægløsningen at du bliver gravid. Tidspunktet kan variere lidt fra kvinde til kvinde, men som udgangspunkt vil de fleste kvinder have ægløsning 14 dage før første dag i næste menstruation. Kvinder der således har en meget regelmæssig menstruationscyklus vil således kunne beregne sig frem til ægløsningstidspunktet. En kvinde med en menstruationscyklus på 28 dage, vil umiddelbart kunne blive gravid 14 dage efter menstruationens første dag.
Har man uregelmæssig menstruation er det dog lidt sværere at beregne ægløsningstidspunktet. Her kan man i stedet benytte sig af f.eks. ægløsningstests.
Men udover at beregne det mest optimale tidspunkt, så er kosten også vigtig, som du selv er inde på. Det er vigtigt at spise sundt, varieret, ikke drikke alkohol, ikke ryge tobak eller andet, slukke tørsten i vand fremfor i koffeinholdige drikke osv. Det er her også rigtig fint at du er begyndt at tage folinsyre.
Udover mad og drikke, så er motion også vigtigt. Ikke overdreven motion, men ½ times motion dagligt er en rigtig god idé. Er man overvægtig kan det ændre på hormonbalancen og dermed påvirke chancerne for graviditet negativt.
Derudover er det som du selv er inde på vigtigt at sæden kan finde vej til livmoderhalsen. Normalt vil det ikke være noget problem, sædcellerne er stærke og der er mange af dem, så man behøver ikke stå på hovedet efter samleje. Det kan dog være en udmærket idé ikke at stige ud af sengen lige med det samme, måske kan du vente ½ times tid inden du skal ud at tisse ... ellers har du ret i at det er en rigtig god idé at tisse efter samleje for at undgå blærebetændelse:o)
Det er helt rigtigt at sæden bevæger sig ud af dig og dermed væk fra livmoderhalsen, når du rejser dig og derfor vil det også være hensigtsmæssigt at bruge samleje stillinger, hvor sæden ikke så let løber ud. Det er således uhensigtsmæssigt at sidde ovenpå manden, så er 'missionærstillingen' bedre :o)
Med hensyn til hvor tit man skal dyrke sex, så er det sådan at hvis man dyrker sex ca. hver anden dag, så er koncentrationen af sædceller højere end hvis man f.eks. dyrker sex flere gange dagligt ...
Husk også at de gode spise- og motionsvaner også gælder din kæreste og har bør heller ikke ryge. I er to om at skulle lave en lille og hvis I begge sørger for sund og god livsstil, så er chancerne større.
Jeg håber at ovenstående hjælper dig lidt videre, rigtig meget held og lykke herfra. Jeg glæder mig til at høre fra dig, når en test viser positiv .... :o) Krydser fingre for det sker snart :o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske