Svar: Koffeinfri kaffe og graviditet
31. juli 2008
Alder:
0 mdr.
Kære Helle
Det lyder rigtig dejligt at du og din kæreste har besluttet at I gerne vil have en lille ny i huset. Jeg håber det går godt med jeres datter ...? :o)
Der er så vidt jeg ved ikke problemer med at drikke koffeinfri kaffe i graviditeten, du bør dog generelt ikke drikke store mængder kaffe, men stadig holde dig til et par kopper om dagen og i stedet drikke masser af vand. Har man hang til kaffe, så er koffeinfri kaffe dog et rigtig godt alternativ.
At din menstruation er uregelmæssig gør det sværere at blive gravid, fordi det så er usikkert, hvornår du præcist har ægløsning. Hvis I søger for at gå i seng sammen hyppigt hele cyklus igennem, så burde der dog være en chance for at ramme ægløsningstidspunktet. Sædcellerne kan jo holde sig parate i livmoderen i nogle dage, så hvis I går i seng sammen et par dage før din ægløsning, så vil du stadig kunne blive gravid.
Du kan begynde at måle din temperatur. Det er sådan at når din ægløsning har fundet sted, så stiger din temperatur, - hvis du således hver dag i hele periode prøver at tage din morgentemperatur, så vil din temperaturforhøjelse give dig et mere præcist billede af hvornår du har ægløsning end en udregning - netop fordi din menstruation kommer lidt uregelmæssigt.
Samtidig kan du så anvende en ægløsningstest, da det er en sikker og nem måde til at forudsige ægløsning, og dermed finde din frugtbare periode.
Det er også sådan at kvinder tit kan se på deres udflåd, hvornår de har ægløsning. Udflåddet ændrer struktur og er ikke længere svampet, men bliver længere og mere klæbrigt. Man kan holde lidt af udflåddet imellem tommel og pegefinger og hvis det kan strækkes ud, så har du ganske givet ægløsning der.
Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske