Svar: Koffeinfri kaffe og graviditet

31. juli 2008

Kategori:
Alder:
0 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Graviditet.

Kære Helle

Det lyder rigtig dejligt at du og din kæreste har besluttet at I gerne vil have en lille ny i huset. Jeg håber det går godt med jeres datter ...? :o)

Der er så vidt jeg ved ikke problemer med at drikke koffeinfri kaffe i graviditeten, du bør dog generelt ikke drikke store mængder kaffe, men stadig holde dig til et par kopper om dagen og i stedet drikke masser af vand. Har man hang til kaffe, så er koffeinfri kaffe dog et rigtig godt alternativ.

At din menstruation er uregelmæssig gør det sværere at blive gravid, fordi det så er usikkert, hvornår du præcist har ægløsning. Hvis I søger for at gå i seng sammen hyppigt hele cyklus igennem, så burde der dog være en chance for at ramme ægløsningstidspunktet. Sædcellerne kan jo holde sig parate i livmoderen i nogle dage, så hvis I går i seng sammen et par dage før din ægløsning, så vil du stadig kunne blive ...

Annonce

... gravid.

Du kan begynde at måle din temperatur. Det er sådan at når din ægløsning har fundet sted, så stiger din temperatur, - hvis du således hver dag i hele periode prøver at tage din morgentemperatur, så vil din temperaturforhøjelse give dig et mere præcist billede af hvornår du har ægløsning end en udregning - netop fordi din menstruation kommer lidt uregelmæssigt.

Helens bog til far
LÆS OGSÅ: "Helens bog til far" - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Samtidig kan du så anvende en ægløsningstest, da det er en sikker og nem måde til at forudsige ægløsning, og dermed finde din frugtbare periode.

Det er også sådan at kvinder tit kan se på deres udflåd, hvornår de har ægløsning. Udflåddet ændrer struktur og er ikke længere svampet, men bliver længere og mere klæbrigt. Man kan holde lidt af udflåddet imellem tommel og pegefinger og hvis det kan strækkes ud, så har du ganske givet ægløsning der.

Jeg håber ovenstående hjælper jer lidt videre, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om graviditet:

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

Annonce

Viden om børn:

Fisk og børn

Det er vigtigt at børn tilbydes fisk. Gerne flere gange om ugen, det vil sige næsten hver dag til frokost og et par gange til aftensmad.

Det er vigtigt at børn tilbydes forskellige typer af fisk. De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk. Fisk er rige på næringsstoffer som D-vitamin, selen og omega-3-fedtsyrer, som er meget vigtige for udviklingen af barnets hjerne.

Er dit barn mellem 0-14 år, er det vigtigt,...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

TAK for din fantastiske brevkasse! Jeg har overhovedet ikke tal på, hvor mange gange jeg har hentet uvurderlig hjælp ved at læse dine svar på alle mulige problematikker om tør hud, sutteflaske, søvn, afføring, øjenbetændelse osv. osv.

1000, 1000 tak!

Du gør livet nemmere for nybagte forældre og deres afkom. 😊

De bedste hilsner fra
Lise, mor til dejlige Anna på snart 5 mdr.