Svar: Søvn, skærer tænder og tandbørstning

27. juli 2008

Kategori:
Alder:
7 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Hej med dig

Det lyder som om at Jasmin søger brystet lidt ekstra netop for tryghedens skyld og det er helt naturligt med den alder hun har og den udvikling hun lige nu går igennem. Du fortæller at hun er godt med motorisk måske på vej til at kravle og det viser mig at hun nu bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, hun sidder om dagen ikke længere så meget på skødet, putter ikke som hun gjorde for bare et par måneder siden og netop derfor søger hun brystet, nærheden og trygheden lidt ekstra om natten.

Du må derfor gerne amme hende, lulle hende lidt osv og give hende den tryghed hun søger, men du skal naturligvis samtidig væreopmærksom på at hun jo bliver mere og mere bevidst og at amningen ikke må eskalere, hendes mælkebehov om natten skal ikke øges, det er kun et spørgsmål om at give hende ro og tryghed til at sove videre - ikke fylde hende med mælk. Prøv derfor at erstatte brystet med kærtegn, beroligende lyde fra dig osv. og træk brystet ud af munden på hende når hun er rolig, så hun stille og roligt lærer at sove uden.

Hendes gråd om natten skyldes sandsynligvis at hun lige nu drømmer mere, alt det hun oplever om dagen, alle de indtryk hun får skal bearbejdes i drømme og netop fordi hun på en gang både ...

Annonce

... øver sig i at være lidt på afstand fra dig og samtidig har rigtig meget behov for din nærhed (man kan ikke adskille sig uden at være tæt knyttet) så drømmer hun også mere voldsomt end du tidligere har oplevet.

Med hensyn til at skære tænder, så er det som du skriver en forfærdelig lyd. Mange børn skærer tænder når de er små, sandsynligvis fordi det er noget nyt og spændende, de opdager noget nyt de kan og børn eksperimenterer og undersøger jo på mange måder. Det er ofte en fase og går over af sig selv.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Det kan dog være udmærket at forsøge at aflede hende lidt, give hende en gulerod eller måske en tandbørste som hun kan bide i, så hun ikke kommer ind i en vane, hvor hun skærer tænder hele tiden. Det vil jo på sigt give et vist slid på hendes tænder.

Med hensyn til tandbørstning, så må du forsøge dig frem. Lægge hende på puslepuden, lade hende sidde på dit skød, forsøge med en ny slags tandpasta, se på sig selv i et spejl imens, evt. prøve med en elektrisk tandbørste (hvis ikke hun bliver bange for lyden) - den kilder og nogle børn synes det er sjovt. De skal jo børstes de små tænder og det er heldigvis kortvarigt at man er nødt til at gøre noget mod deres vilje:o)

Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Snore i børnetøj

Der kan være snore i dit barns tøj - snore kan sidde i hætter og kraver, i handsker osv. og det kan være farligt. Lange snore bør undgås, de kan hænge fast i rutschebanen og klatrestativet på legepladsen, - og i værste fald kan børn blive kvalt ved det.

Se derfor dit barns tøj igennem og er der snore, så kan det være en god idé at afkorte snoren mest muligt. Det vil også være en god idé ikke at binde knuder eller sætte andet på snoren, som kan sætte sig fast i legeredskaber,...

Læs mere i Babylex

Amning og sex

Når du ammer og dit bryst er fyldt med mælk, så vil det være helt naturligt at brystet lækker eller direkte sprøjter med mælk, hvis du bliver seksuelt stimuleret.

Brysterne kan også være følsomme på en anden måde, end hvis du ikke ammer. De kan være mere ømme og mere spændte, brystvorterne kan også gøre ondt.

Det er heller ikke unormalt at man oplever brystet meget anderledes, når det pludselig tjener som næringskilde for ens barn. Nogle kvinder (og også mænd)...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tusind tak igen for dine svar, jeg bliver så meget klogere :-).

Du rammer så præcist!

Glad påske til dig :o)

Mor til pige på 2 måneder