Svar: Søvn, skærer tænder og tandbørstning
27. juli 2008
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det lyder som om at Jasmin søger brystet lidt ekstra netop for tryghedens skyld og det er helt naturligt med den alder hun har og den udvikling hun lige nu går igennem. Du fortæller at hun er godt med motorisk måske på vej til at kravle og det viser mig at hun nu bevæger sig mere og mere rundt på egen hånd, hun sidder om dagen ikke længere så meget på skødet, putter ikke som hun gjorde for bare et par måneder siden og netop derfor søger hun brystet, nærheden og trygheden lidt ekstra om natten.
Du må derfor gerne amme hende, lulle hende lidt osv og give hende den tryghed hun søger, men du skal naturligvis samtidig væreopmærksom på at hun jo bliver mere og mere bevidst og at amningen ikke må eskalere, hendes mælkebehov om natten skal ikke øges, det er kun et spørgsmål om at give hende ro og tryghed til at sove videre - ikke fylde hende med mælk. Prøv derfor at erstatte brystet med kærtegn, beroligende lyde fra dig osv. og træk brystet ud af munden på hende når hun er rolig, så hun stille og roligt lærer at sove uden.
Hendes gråd om natten skyldes sandsynligvis at hun lige nu drømmer mere, alt det hun oplever om dagen, alle de indtryk hun får skal bearbejdes i drømme og netop fordi hun på en gang både øver sig i at være lidt på afstand fra dig og samtidig har rigtig meget behov for din nærhed (man kan ikke adskille sig uden at være tæt knyttet) så drømmer hun også mere voldsomt end du tidligere har oplevet.
Med hensyn til at skære tænder, så er det som du skriver en forfærdelig lyd. Mange børn skærer tænder når de er små, sandsynligvis fordi det er noget nyt og spændende, de opdager noget nyt de kan og børn eksperimenterer og undersøger jo på mange måder. Det er ofte en fase og går over af sig selv.
Det kan dog være udmærket at forsøge at aflede hende lidt, give hende en gulerod eller måske en tandbørste som hun kan bide i, så hun ikke kommer ind i en vane, hvor hun skærer tænder hele tiden. Det vil jo på sigt give et vist slid på hendes tænder.
Med hensyn til tandbørstning, så må du forsøge dig frem. Lægge hende på puslepuden, lade hende sidde på dit skød, forsøge med en ny slags tandpasta, se på sig selv i et spejl imens, evt. prøve med en elektrisk tandbørste (hvis ikke hun bliver bange for lyden) - den kilder og nogle børn synes det er sjovt. De skal jo børstes de små tænder og det er heldigvis kortvarigt at man er nødt til at gøre noget mod deres vilje:o)
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske