Svar: Rytme, vand og tv

26. juli 2008

Kategori:
Alder:
3 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Ida

Dejligt at høre at det hele går så godt hos jer:o)

Med hensyn til søvn og søvnrytme, så er det sådan at børn i 3-4 måneders alderen ofte begynder at ændre søvnrytme. De vil ofte have behov for at sove 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur tidlig aften og vil således ofte også have en periode, hvor de er vågne om aftenen og går sent i seng. Tilgengæld sover de så lidt længere stræk om natten, selvom de fortsat har behov for mælk der ..:o)

Det du fortæller lyder derfor lige efter bogen, Sylvester sover som man kan forvente af hans alder og den rytme du skal forsøge at følge er altså 3 lure dagligt og hvor længe han så er vågen imellem disse lure vil variere lidt fra dag til dag. Ligesom varigheden af lurene vil variere lidt. Gennemsnitligt skal du gå ud fra at de 3 lure sammenlagt vil vare 5-6 timer og sammen med sin nattesøvn vil han i døgnet sove ca 15 timer. Det er klart at sover han kun 4 timer i løbet af dagen, så vil nattesøvnen være tilsvarende kortere osv. Det regulerer sig ind.

En fast rytme og rutine for dagen får man stille og roligt i takt med at barnet begynder på skemad. Det vil i takt med at behovet for dette stiger være en rigtig god idé at man forsøger at tilbyde mad på samme tidspunkt hver dag, så barnet lærer at der er morgenmad, frokost og aftensmad. Det er vigtigt at følge en fast rytme, fordi det påvirker vores indre ur og det er godt at hjælpe barnet til en rytme, som hele familien kan trives med.

Min holdning er at man ikke skal ændre noget som fungerer for familien og lige nu fungerer hverdagen rigtig godt for jer alle, så hvorfor problematisere det:o) Der er kun et forslag jeg vil gøre dig og det er at du nu forsøger at stille liften med Sylvester i sengen om aftenen, så han stille og roligt vender sig til at sove i sin seng og ligge i rummet. Det varer ...

Annonce

... ikke længe før han vokser ud af liften og så er det godt at han har prøvet at sove i sin seng og føler sig tryg ved det.

Med hensyn til ekstra vand, så er det normalt ikke nødvendigt at supplere amning med vand. Det er sådan at den første del af mælken er meget vandholdig og derfor tørstslukkende, hvis man bare lægger barnet til hyppigt nok (hver gang barnet viser interesse) så vil barnet få slukket sin tørst ved brystet. En kort amning på et par minutter er således ikke et spørgsmål om hygge eller pjat, men et spørgsmål om at få dækket sit væskebehov.

Hvis I er ude og du ikke har mulighed for at lægge ham til, som han har behov for, så er der dog ikke noget i vejen for at du tilbyder ham lidt vand af et lille bæger. Det er i givet fald kogt vand han så skal have, så længe han er under 4 måneder.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Med hensyn til fjernsyn og kigge på dette, så er det helt naturligt at jeres dreng synes det er interessant at kigge på skærmen. De lysglimt, farvespil osv. skærmen giver er spændende for ham og det er naturligt at børn ser TV når vi voksne også gør det.

Du har naturligvis fuldstændig ret i at han ikke skal sættes direkte foran TV som en pacificering, TV er ikke en babysitter for et barn på 3 måneder, men når I andre om aftenen ser en god film og han ligger på gulvet på et tæppe og hans øjne søger skærmen - det er helt okay.

I dag er det at se fjernsyn ofte en måde vi kobler af på og det gælder ikke kun voksne, men bestemt også børn. Der er ingen tvivl om at børn også kan slappe af efter en lang dag, når de om aftenen sidder og ser ½ times børnetime og selvom skærmtiden hos børn generelt er meget høj og også for høj, ligeså snart de bliver nogle år, så er TV, computer, gamboys, playstation, Wii osv. også lærerigt for børn og kan bruges fornuftigt.

Jeg håber mine tanker hjælper videre på vej, fortsat god sommer:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Guide: Undgå uønsket kemi i dit barns mad

De gode råd er mange, og som forældre kan det være svært at finde rundt i junglen af madanbefalinger. Derfor har Fødevarestyrelsen samlet de vigtigste anbefalinger til at undgå uønsket kemi, så du hurtigt kan få et overblik over hvilke fødevarer, du bør være opmærksom på.

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Vaner og børn

Alle familier har deres egne vaner og rutiner. Det, at tingene gøres på en bestemt måde, giver tryghed for barnet. Et lille barn vil altid have det bedst, når noget er genkendeligt.

Hvis det lille barn skal passes, er det derfor en rigtig god idé, at den der passer barnet, forsøger at efterligne de rutiner og vaner, som barnet kender.

Børn elsker gentagelser og elsker derfor også lege som borte-tit og klappe-kage. De større børn føler stor glæde ved at se den samme...

Læs mere i Babylex

Laktulose

Laktulose er et middel, som bruges ved hård mave. Hvis du oplever, at dit barn ikke kan komme af med sin afføring, afføringen er knoldet og hård, måske virker dit barn til at have smerter i forbindelse med, at det skal have afføring - så kan læge eller sundhedsplejerske anbefale dig, at du giver dit barn laktulose.

Laktulose drikkes, og kan f.eks. gives til baby på en ske. Laktulose virker ved at binde vand i tarmen og derved blødgøres afføringen, så barnet lettere kan komme af...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Endnu engang ros til dig. Det varmer virkelig mit hjerte at læse dine svar til andre. Din grundighed tåler ingen sammenligning og findes ikke hos mange andre! Mange forældre og børn kan prise sig lykkelig for at have dig!

Glæder mig til at læse din bog.

Mange varme hilsner fra
Sophus og mor