Svar: Ked af det på puslebordet

25. juli 2008

Kategori:
Alder:
2 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Det er helt normalt at små børn er kede af det og græder, når de skal pusles, får tøjet af eller skal have tøjet over hovedet. Det er her vigtigt at man, som du også gør, sørger for ikke at afklæde barnet fuldstændig, men bibeholder en trøje på, når bleen tages af, bibeholde bleen på, når blusen tages af osv. - og desværre er det ikke altid nok...

Hjælp din dreng til at holde sammen på sig selv rent fysisk, så hans morofleks/faldrefleks ikke går for meget igang. Hold hans hænder ind til kroppen med dine hænder eller med et håndklæde, en stofble eller lignende, som du lægger over hans arme og brystkasse. Snak med ham, berolig ham til at begynde med når han ligger der og først når han er helt rolig og samlet, så begynder du at klæde ham af.

Sørg for at han har fået mælk inden du lægger ham og skifter ham, det er ...

Annonce

... vigtigt at han føler sig mæt og tilfreds. Hvis han er sulten vil det virke endnu mere som et følelsesmæssigt stormvejr at blive lagt på en puslepude og blive klædt af:o)

Du kan varme et håndklæde enten i tørretumler eller hænge over radiator som du lægger ham på. Det kan også gøre ham mere tryg at ligge på et lunt og lidt tykt håndklæde.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Hæng en uro, et spejl eller noget andet op, som han kan ligge og kigge på, noget som fanger hans opmærksomhed. Børnene er så gamle nu at de kan se og skelne mere mellem former og farver, lys og mørke og kan derfor godt blive meget fascinerede af uroer og lignende:o)

Er han bare ked af det, så lad være at trække puslesituationen ud men gør det der skal gøres og tag ham hurtigt op igen. Der er ikke nogen grund til at trække pinen ud, han vokser ganske givet fra det :o)

Rigtig god sommer.

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sushi til gravide og ammende

Gravide og ammende må meget gerne spise sushi, og det kan være en udmærket måde at få varieret sit indtag af fisk på. Der er dog lidt forholdsregler du skal tage.

Fødevarestyrelsen pålægger både forhandlere, sushi-restauranter og øvrige leverandører at dybfryse fisken før den sælges. Fisken skal være frosset ned til til -20 grader i 24 timer for at komme eventuelle parasitter i fiskekødet til livs.

Vælger du at lave sushi selv, skal fisken på samme måde fryses ned...

Læs mere i Babylex

Madras til barnevogn

En barnevognsmadras kan være lavet af forskellige materialer, f.eks. skumgummi. Det betyder, at madrassen let suger kondensvand, der naturligt vil samle sig i barnevognen, når barnet sveder eller bare trækker vejret. Derfor er det vigtigt, at madrassen løftes op og stilles på højkant dagligt, og når barnevognen ikke bruges, så madrassen er tør, når barnet skal ligge på den.

Om vinteren kan det være nødvendigt at tage madrassen med ind, så barnet ikke lægges på en iskold madras,...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og mad. Bogen er propfyldt med tips, opskrifter og praktiske dagsplaner!

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tusind tak for dine meget brugbare råd og ikke mindst for din omsorgsfulde respekt for børnene.

Tak fra Pernille
Sophus´ mor