Svar: Ked af det på puslebordet
25. juli 2008
Alder:
2 mdr.
Kære Rikke
Det er helt normalt at små børn er kede af det og græder, når de skal pusles, får tøjet af eller skal have tøjet over hovedet. Det er her vigtigt at man, som du også gør, sørger for ikke at afklæde barnet fuldstændig, men bibeholder en trøje på, når bleen tages af, bibeholde bleen på, når blusen tages af osv. - og desværre er det ikke altid nok...
Hjælp din dreng til at holde sammen på sig selv rent fysisk, så hans morofleks/faldrefleks ikke går for meget igang. Hold hans hænder ind til kroppen med dine hænder eller med et håndklæde, en stofble eller lignende, som du lægger over hans arme og brystkasse. Snak med ham, berolig ham til at begynde med når han ligger der og først når han er helt rolig og samlet, så begynder du at klæde ham af.
Sørg for at han har fået mælk inden du lægger ham og skifter ham, det er vigtigt at han føler sig mæt og tilfreds. Hvis han er sulten vil det virke endnu mere som et følelsesmæssigt stormvejr at blive lagt på en puslepude og blive klædt af:o)
Du kan varme et håndklæde enten i tørretumler eller hænge over radiator som du lægger ham på. Det kan også gøre ham mere tryg at ligge på et lunt og lidt tykt håndklæde.
Hæng en uro, et spejl eller noget andet op, som han kan ligge og kigge på, noget som fanger hans opmærksomhed. Børnene er så gamle nu at de kan se og skelne mere mellem former og farver, lys og mørke og kan derfor godt blive meget fascinerede af uroer og lignende:o)
Er han bare ked af det, så lad være at trække puslesituationen ud men gør det der skal gøres og tag ham hurtigt op igen. Der er ikke nogen grund til at trække pinen ud, han vokser ganske givet fra det :o)
Rigtig god sommer.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske