Svar: Behov for amning sen aften og sidde i cykelanhænger?

22. juli 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Bodil

De fleste børn vil først omkring 10 måneders alderen kunne sove fra ca 20 til tidlig morgen uden mælk, men i stedet få en kop vand, hvis de vågner og er tørstige. Enkelte børn vil dog kunne før og hvorvidt din datter er parat til det, afhænger helt af hvor meget mælk hun i øvrigt indtager i løbet af dagen.

De fleste børn har i 8 måneders alderen fortsat behov for amning 3 gange dagligt (600ml mælk) for at være dækket ind og for at give plads til anden mad i løbet af dagen, kan det være hensigtsmæssigt at barnet ammes tidlig morgen, aften og sen aften. Ammer man i løbet af dagen og barnet uden problemer spiser masser af anden mad, så kan det godt være at barnet kan ...

Annonce

... undvære den sene amning - det må komme an på en prøve.

Med hensyn til at sidde i cykelanhænger, så afhænger dette helt af hvordan hun sidder, hvor stabilt siddende hun er og hvordan hun skal sidde i anhængeren. De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen være så stabilt siddende, at de kan sidde på en barnestol på en cykel. Men her er der også ryglæn og Y eller H-sele, der er fodstøtter og remme til at spænde benene fast.

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Så hvorvidt hun om en månedstid kan sidde i cykelanhænger afhænger således helt af hvor stabilt hun sidder og hvordan anhængeren er indrettet. Hun skal sidde godt og være sikkerhedsmæssigt fastspændt.

Håber ovenstående er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Sele til barnevogn

Barnevognssele anvendes, når der er risiko for at barnet kan falde ud af barnevognen og barnet bør være under opsyn, når det er i sele. De fleste børn har brug for sele i barnevognen fra de er 6 måneder gamle - nogle børn lidt før.

Du bør altid vælge en barnevognssele som er DVN mærket (Dansk Varefakta Nævn). Selen skal spændes fast i barnevognens bund og den må ikke kunne trækkes løs.

Selvom barnet ligger i DVN mærket sele, skal der altid være opsyn med et barn...

Læs mere i Babylex

Forkælelse - forkælede børn

Små børn kan kun fortælle dig, at de har brug for din hjælp ved at græde. Et lille barn kan ikke på anden måde give udtryk for, at det har behov for at blive taget op, blive skiftet, få mad, blive pludret med, krammet osv.

Derfor skal du altid reagere, når det lille barn græder. Det er en skrøne, at børn udvikler deres lunger, ved at få lov til at græde. Og det er heller ikke korrekt, at man forkæler et barn ved at reagere på dets gråd, tværtimod.

Små børn kan ikke...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

... mange tak for dit sidste svar vedrørende vores problemer med skemaden. Vi er kommet godt videre, bl.a også inspireret af dit dejligt detaljerede svar, og Ingrid spiser nu som bliver hun betalt for det.

Kh Karen (og Ingrid)