Svar: Behov for amning sen aften og sidde i cykelanhænger?
22. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Bodil
De fleste børn vil først omkring 10 måneders alderen kunne sove fra ca 20 til tidlig morgen uden mælk, men i stedet få en kop vand, hvis de vågner og er tørstige. Enkelte børn vil dog kunne før og hvorvidt din datter er parat til det, afhænger helt af hvor meget mælk hun i øvrigt indtager i løbet af dagen.
De fleste børn har i 8 måneders alderen fortsat behov for amning 3 gange dagligt (600ml mælk) for at være dækket ind og for at give plads til anden mad i løbet af dagen, kan det være hensigtsmæssigt at barnet ammes tidlig morgen, aften og sen aften. Ammer man i løbet af dagen og barnet uden problemer spiser masser af anden mad, så kan det godt være at barnet kan undvære den sene amning - det må komme an på en prøve.
Med hensyn til at sidde i cykelanhænger, så afhænger dette helt af hvordan hun sidder, hvor stabilt siddende hun er og hvordan hun skal sidde i anhængeren. De fleste børn vil i 9-10 måneders alderen være så stabilt siddende, at de kan sidde på en barnestol på en cykel. Men her er der også ryglæn og Y eller H-sele, der er fodstøtter og remme til at spænde benene fast.
Så hvorvidt hun om en månedstid kan sidde i cykelanhænger afhænger således helt af hvor stabilt hun sidder og hvordan anhængeren er indrettet. Hun skal sidde godt og være sikkerhedsmæssigt fastspændt.
Håber ovenstående er svar på dit spørgsmål, fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske