Svar: Gylp, prut , bøvs, mme og pylren

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Diverse.

Kære Rikke

Et stort tillykke herfra, dejligt at høre at du har fået to så skønne unger og det lyder som om at det hele er gået godt og stadig gør det - trods det at der naturligvis er ekstra arbejde med sådan to størrelser:o)

Med hensyn til Ronjas gylpen, så er det helt normalt at børn der får flaske ofte gylper lidt mere end børn der ammes. Forvirringen opstår så når man har tvillinger og man ser noget hos den ene, som man ikke ser hos den anden, men som alle andre børn er tvillinger også forskellige ...:o)

Prøv om du kan have hende siddende op, så hun holdes lidt mere lodret, når hun tilbydes flaske. For nogen hjælper det f.eks. at sætte barnet i skråstolen, når det skal have mad, hvis I har en sådan. Husk dog på at børn generelt ikke har godt af at være for meget i skråstol, det er bedst for dem at ligge på gulvet .. men til børn der gylper meget kan det være en god hjælp:o)

Med hensyn til brug af sut, så er sutten god til at få maden videre igennemsystemet. Den kan således med fordel bruges, når hun er færdig med at spise og jeg kan se at I også forsøger med dette og det gør at hun ikke gylper så meget, når hun sover. Pas dog på med at bruge den for hyppigt under måltidet. På sutten kan hun bruge en masse energi uden at få noget for det og når hun så skal spise af flasken, så er hun måske lidt for træt til egentlig at spise det hun har behov for. Sutten er derfor bedst at bruge som afslutning, altså lige efter et måltid, inden hun skal sove.

Nogle gange er det en fordel at lade barnet bøvse mange gange undervejs i måltidet, andre gange gør det faktisk at de sluger mere luft. Derfor kan det være en fordel at lade hende spise det hun vil og slipper hun så selv flasken, så kan man holde en pause inden man så igen fortsætter. Det at sutte med en fast rytme og holde vacuum tæt kan mindske ...

Annonce

... luftnedtaget i maven, hvor det at slippe og tage fat hele tiden kan øge luftnedtaget i maven.

Mælken skal være ca 37 grader, I fornemmer bedst temperaturen ved at lade det dyppe på indersiden af jeres håndled lige under håndryggen - her er huden tynd og temperaturen føles let. Mælken skal have samme temperatur som jeres hud der, den må ikke føles meget varmere og den må ikke føles koldere.

Det er vigtigt at I holder hendes mave igang, det kan godt have betydning for hendes gylpen, hvis hun har flere dage imellem sine afføringer og der sker ikke noget ved at øge hende lidt i indtag af laktulose, hvis det sætter gang i hendes mave. Ellers er det fint at forsøge med Nan H.A. og det lyder som om at det går bedre med maven nu efter I har skiftet erstatning:o)

Helens bog om børn og opdragelse
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og opdragelse" - tydelige voksne giver trygge børn

Jeg har tidligere talt med Nestle omkring det at afføringen ofte kan blive meget grøn og nogle forældre oplever faktisk at afføringen kan blive blåsort, når barnet får Nan. I følge Nestle er det som ofte gør afføringen grøn hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen, derfor ses det ofte når barnet får f.eks. NAN H.A.1 og det er helt naturligt.

Med hensyn til zoneterapi, så oplever nogle forældre at det virker, andre at det ingen effekt har ...

Det er fint at lade dem spise hver 3-4 time, de er jo stadig ikke ret gamle og selvom de øger deres vægt rigtig flot, så er hyppige måltider fortsat vigtigt. Det er en god idé at forsøge at komme ind i en rytme, hvor de spiser nogenlunde samtidig eller lige i forlængelse af hinanden (hvis I er alene om det) så der med tiden kan komme lidt pauser imellem spisning, skiftning, badning osv. Det er smart, hvis tvillinger kører efter nogenlunde samme rytme og det kan man godt begynde på allerede nu ...

Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om diverse:

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 9 mdr.

Ked af at være i dagplejen

Hej Helen. Vi har en dejlig pige på 2 år og 9 måneder, hun har ellers været...

4. januar 2024 | Diverse | 5 mdr.

Menstruation efter fødslen - 5 mdr.

Kære Helen. Jeg fødte en dreng den 15. juli 2023. Jeg ammer ham, men han får...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

28. december 2023 | Diverse | 5 mdr.

Fladt baghoved - 5 måneder

Hej Helen Vores søn har haft nogle spændinger i den ene side af halsen, som...

Annonce

Viden om børn:

Diarré

Det er normalt at et barn der kun får brystmælk at have tynd afføring. Men hvis barnet ikke bliver ammet mere og pludselig får vandtynd afføring, skal du være opmærksom.

Diarré kan være tegn på infektion forskellige steder i kroppen og det kan derfor være en god idé at måle barnets temperatur. Du skal være opmærksom på at barnet skal have ekstra væske og hvis diarréen ikke forsvinder hurtigt igen skal du søge læge. Hvis barnet virker sløvt eller der er blod eller slim i...

Læs mere i Babylex

Morgenmad og børn

Børn har brug for et solidt morgenmåltid, efter at have sovet en hel nat, og så de har energi og overskud til at lege, lære og udvikles hele dagen. Det betyder, at f.eks. en portion yoghurt ofte ikke vil være nok.

Til børn i alderen 1-2 år kan du f.eks. give:
- Havregrød, øllebrød eller anden type af grød. Gerne med lidt frisk frugt og bær.
- A38, tykmælk eller neutral letmælksyoghurt med rugbrødsdrys eller havregryn.
- Grovbrød, grovere boller f.eks....

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om børn og sygdom, som giver dig ro og overblik, når dit barn har det dårligt.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Tak for alt din støtte og hjælp indtil nu. Igennem dig har jeg lært at have tillid til mine beslutninger og oser ud af tryghedsposen til min dreng og dette med god samvittighed!!!

Ingen tvivl om at du altid skal være min sundhedsplejerske :-)

Kærlig hilsen
P, mor til dreng på 15 måneder.