Svar: Gylp, prut , bøvs, mme og pylren
20. juli 2008
Alder:
1 mdr.
Kære Rikke
Et stort tillykke herfra, dejligt at høre at du har fået to så skønne unger og det lyder som om at det hele er gået godt og stadig gør det - trods det at der naturligvis er ekstra arbejde med sådan to størrelser:o)
Med hensyn til Ronjas gylpen, så er det helt normalt at børn der får flaske ofte gylper lidt mere end børn der ammes. Forvirringen opstår så når man har tvillinger og man ser noget hos den ene, som man ikke ser hos den anden, men som alle andre børn er tvillinger også forskellige ...:o)
Prøv om du kan have hende siddende op, så hun holdes lidt mere lodret, når hun tilbydes flaske. For nogen hjælper det f.eks. at sætte barnet i skråstolen, når det skal have mad, hvis I har en sådan. Husk dog på at børn generelt ikke har godt af at være for meget i skråstol, det er bedst for dem at ligge på gulvet .. men til børn der gylper meget kan det være en god hjælp:o)
Med hensyn til brug af sut, så er sutten god til at få maden videre igennemsystemet. Den kan således med fordel bruges, når hun er færdig med at spise og jeg kan se at I også forsøger med dette og det gør at hun ikke gylper så meget, når hun sover. Pas dog på med at bruge den for hyppigt under måltidet. På sutten kan hun bruge en masse energi uden at få noget for det og når hun så skal spise af flasken, så er hun måske lidt for træt til egentlig at spise det hun har behov for. Sutten er derfor bedst at bruge som afslutning, altså lige efter et måltid, inden hun skal sove.
Nogle gange er det en fordel at lade barnet bøvse mange gange undervejs i måltidet, andre gange gør det faktisk at de sluger mere luft. Derfor kan det være en fordel at lade hende spise det hun vil og slipper hun så selv flasken, så kan man holde en pause inden man så igen fortsætter. Det at sutte med en fast rytme og holde vacuum tæt kan mindske luftnedtaget i maven, hvor det at slippe og tage fat hele tiden kan øge luftnedtaget i maven.
Mælken skal være ca 37 grader, I fornemmer bedst temperaturen ved at lade det dyppe på indersiden af jeres håndled lige under håndryggen - her er huden tynd og temperaturen føles let. Mælken skal have samme temperatur som jeres hud der, den må ikke føles meget varmere og den må ikke føles koldere.
Det er vigtigt at I holder hendes mave igang, det kan godt have betydning for hendes gylpen, hvis hun har flere dage imellem sine afføringer og der sker ikke noget ved at øge hende lidt i indtag af laktulose, hvis det sætter gang i hendes mave. Ellers er det fint at forsøge med Nan H.A. og det lyder som om at det går bedre med maven nu efter I har skiftet erstatning:o)
Jeg har tidligere talt med Nestle omkring det at afføringen ofte kan blive meget grøn og nogle forældre oplever faktisk at afføringen kan blive blåsort, når barnet får Nan. I følge Nestle er det som ofte gør afføringen grøn hydrolyseringen af proteinerne i modermælkserstatningen, derfor ses det ofte når barnet får f.eks. NAN H.A.1 og det er helt naturligt.
Med hensyn til zoneterapi, så oplever nogle forældre at det virker, andre at det ingen effekt har ...
Det er fint at lade dem spise hver 3-4 time, de er jo stadig ikke ret gamle og selvom de øger deres vægt rigtig flot, så er hyppige måltider fortsat vigtigt. Det er en god idé at forsøge at komme ind i en rytme, hvor de spiser nogenlunde samtidig eller lige i forlængelse af hinanden (hvis I er alene om det) så der med tiden kan komme lidt pauser imellem spisning, skiftning, badning osv. Det er smart, hvis tvillinger kører efter nogenlunde samme rytme og det kan man godt begynde på allerede nu ...
Jeg håber mine tanker hjælper jer lidt videre, rigtig meget held og lykke med dem begge fortsat:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske