Brev:
Mad, putning og angst
20. juli 2008
Alder:
4 mdr.
Mad, putning og angst
Hej Helen
Silje trives fint på NAN og bryst, får desuden vælling til natten. Hun er nu 4½ mdr. og viser interesse for grød, hvilket vi har forsøgt at give hende med stor succes. Jeg har nogle forskellige spørgsmål:
1. Må man gerne give vælling, når hun også får grød, eller er det for meget for hendes lille mave?
2. Mht. putning har vi altid siden fødslen vugget hende til døsig tilstand og derpå lagt hende i sin seng. Hun har aldrig prøvet at falde i søvn af sig selv, men jeg kan godt få hende til at falde i søvn af sig selv, når jeg triller hende i barnevognen. Men hvordan skal vi gribe det an at lade hende falde i søvn af sig selv? Er det for tidligt at starte på det?
Vi har tænkt os at købe en uro, som hun kan ligge og kigge på, men er det ikke stimulation istedet? Jeg har prøvet at lægge hende i sin seng mens hun var vågen og jeg sidder ved side af, men hun bliver helt forvirret, ved ikke hvad hun skal og begynder at klynke og fægte med armene. Jeg tager hende op igen, så det ikke bliver for meget for hende, vugger lidt til hun falder til ro og lægger hende igen. Det er med det resultat at hun tilsidst græder og græder, både når hun ligger selv og når jeg tager hende op for at trøste hende. Tilsidst er hun så træt at øjnene alligvel falder i hos mig, hvor jeg så hurtigt lægger hende og holder en hånd på hendes hoved. Er det den rigtige måde, eller har du et godt forslag, som vi kan bruge ude og hjemme? Hvad med en uro?
3. Hun bliver meget ked af det når hun kommer over i armene på andre end os. Vi er altså ved at opleve angst for fremmede/seperationsangst i hendes meget lille alder. Vi tager hende altid, når hun begynder at græde. Hun bliver også hurtigt forskrækket og græder ofte når det sker. Vi er lidt bekymret for hendes følsomme væsen, om det er en del af hendes personlighed. Det kan selvfølgelig også være en fase, som nogle børn oplever. Men hun skal nemlig starte i dagpleje når hun er 8 måneder og de andre 3 børn er hhv. 1 år og 1½ år.
Mon hun vil føle sig som den lille, hvor de andre går omkring og hun måske kun kravler?? Tror du det vil skade hendes selvtillid i den alder, når man tænker på hvor følsom hun er?
På forhånd tak for svar og tak for en god brevkasse
Mange hilsner fra
Maiken og Silje