Mad, putning og angst

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
4 mdr.

Mad, putning og angst

Hej Helen

Silje trives fint på NAN og bryst, får desuden vælling til natten. Hun er nu 4½ mdr. og viser interesse for grød, hvilket vi har forsøgt at give hende med stor succes. Jeg har nogle forskellige spørgsmål:

1. Må man gerne give vælling, når hun også får grød, eller er det for meget for hendes lille mave?

2. Mht. putning har vi altid siden fødslen vugget hende til døsig tilstand og derpå lagt hende i sin seng. Hun har aldrig prøvet at falde i søvn af sig selv, men jeg kan godt få hende til at falde i søvn af sig selv, når jeg triller hende i barnevognen. Men hvordan skal vi gribe det an at lade hende falde i søvn af sig selv? Er det for tidligt at starte på det?

Vi har tænkt os at købe en uro, som hun kan ligge og kigge på, men er det ikke stimulation istedet? Jeg har prøvet at lægge hende i sin seng mens hun var vågen og jeg sidder ved side af, men hun bliver helt forvirret, ved ikke hvad hun skal og begynder at klynke og fægte med armene. Jeg tager hende op igen, så det ikke bliver for meget for hende, vugger lidt til hun falder til ro og lægger hende igen. Det er med det resultat at hun tilsidst ...

Annonce

... græder og græder, både når hun ligger selv og når jeg tager hende op for at trøste hende. Tilsidst er hun så træt at øjnene alligvel falder i hos mig, hvor jeg så hurtigt lægger hende og holder en hånd på hendes hoved. Er det den rigtige måde, eller har du et godt forslag, som vi kan bruge ude og hjemme? Hvad med en uro?

3. Hun bliver meget ked af det når hun kommer over i armene på andre end os. Vi er altså ved at opleve angst for fremmede/seperationsangst i hendes meget lille alder. Vi tager hende altid, når hun begynder at græde. Hun bliver også hurtigt forskrækket og græder ofte når det sker. Vi er lidt bekymret for hendes følsomme væsen, om det er en del af hendes personlighed. Det kan selvfølgelig også være en fase, som nogle børn oplever. Men hun skal nemlig starte i dagpleje når hun er 8 måneder og de andre 3 børn er hhv. 1 år og 1½ år.

Mon hun vil føle sig som den lille, hvor de andre går omkring og hun måske kun kravler?? Tror du det vil skade hendes selvtillid i den alder, når man tænker på hvor følsom hun er?

På forhånd tak for svar og tak for en god brevkasse

Mange hilsner fra
Maiken og Silje

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

5.5 måned og mangler appetit

Hej Helen. Jeg skriver til dig, fordi jeg er bekymret for min søns appetit....

5. april 2024 | Amning | 3 mdr.

Løbe når man ammer

Hej Helen. Min kæreste og jeg har den dejligste pige på knap 3 måneder, og...

Lære at drikke vand

Hej Helen. Jeg har en søn på 5½ måned, som er begyndt med skemad. Han får...

27. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ønsker at stoppe amning

Kære Helen. Jeg har suppleret amning med flaske fra min datter var ca. 5...

25. marts 2024 | Amning | 3 mdr.

Ammer mere nat end dag

Kære Helen Vi har en dejlig pige på 3 måneder, der vokser og trives rigtig...

Annonce

Viden om børn:

Orlov

Som børnefamilie i Danmark, har I særlige rettigheder i forhold til at få orlov.

I har f.eks. begge ret til at holde barselsorlov, når I skal have et barn. Der er mange muligheder for at dele, forlænge eller udskyde orlovsperioder. De økonomiske vilkår for orloven afhænger af jeres jobsituation.

Hovedreglen er, at kvinder har ret til fire ugers barselorlov før fødslen og 14 uger efter fødslen. Mænd har ret til to ugers orlov i løbet af de første 14 uger. Herefter...

Læs mere i Babylex

Hormonbehandling

Hormonbehandling bliver brugt som fertilitetsbehandling, ofte i forbindelse med insemination.

Man giver kvinden hormontabletter som stimulerer kvindens ægløsning, så der modnes flere æg end normalt.

Derudover kontrollerer man kvindens ægløsningstidspunkt, ved hjælp af hormon-indsprøjtning, så man kan afpasse tidspunktet fuldstændig med samleje eller insemination.

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om gråd og trøst, som er en guldgrube af information til desperate forældre.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen.

Jeg vil lige fortælle, at vores datter nu falder i søvn helt af sig selv, og vi har slet ikke haft en kamp med at lære hende det.

Vi skylder dig æren for det, da vi har fulgt dine råd fra din bog og din brevkasse.

Så tusind tak!

Mor til pige på 18 måneder