Gylp, prut , bøvs, mme og pylren

20. juli 2008

Kategori:
Alder:
1 mdr.

Gylp, prut , bøvs, mme og pylren

Hej Helen,

Så har jeg fået et sæt tvillinger :) En Ronja og en Bertram, de kom i uge 34. Vi har derfor været indlagt 3 uger på neonatal, og har nu været hjemme i 3 uger, de er 6 uger og 2 dage nu.

Amningen har desværre ikke fungeret, trods gode intentioner (lang historie) og de er nu på erstatning plus det jeg malker ud, men det bliver kun til en smule om dagen, mælken er ved at være væk.

Bertram er lidt større end Ronja, han var 1970 ved fødslen og er nu på over 3 kg ved sidste vejning.
Ronja var på 1830 ved fødslen og er nu på ca. 2700.

Så til spørgsmålene....
Ronja gylper rigtig meget, der kommer nogle gange bare en smule, andre gange står det ud i stråler. Hun virker ikke generet. Vi har forsøgt mange forskellige metoder og stillinger til at give hende flaske. Hun kommer op og bøvser rigtig mange gange undervejs, vi forsøger at bevæge hende forsigtigt, men som regel kommer det lige efter hun har slået en bøvs.

Har du nogle råd vi skal tænke på udover at holde hende varm, holde maden varm, bøvse af? Kan du anbefale en god stilling for hende at spise i? Og hvor varm skal hendes mad være? Jeg er blevet i tvivl om vi serverer det for koldt. Ja, man kan jo blive i tvivl om det hele. Hun får også ofte en sut undervejs, det læste jeg et andet sted herinde, at du rådede til. Hun sover desuden klart bedst hvis vi kan få hende til at falde i søvn med sutten, så gylper hun heller ikke i søvne.

Hun gylper ekstra meget, fordi hun bruger enormt meget energi på at få ...

Annonce

... tarmene til at fungere, hun presser meget, men har kun afføring max. hver anden dag. Hun er nu på 2 ml. lactolose morgen og aften, men det gør vist ingen ændring. Hendes afføring er grøn og flydende.
Nogle kloge ord?

Og så prutter de virkelig meget begge to. Ronjas lugter noget så forfærdeligt haha, men derudover så generer det dem jo enormt meget. De virker ikke som om de har rigtig ondt, men de bliver meget kede af det. Nogle gange så er det i flere timer de prutter flere gange i minuttet og det er bestemt ikke sjovt for dem.
Vi har talt om at gå til en zoneterapeut, da vi kender en som har speciale i kolikbørn. Ikke at de overhovedet har kolik, men så har hun da styr på det med de små maver. Hvad tænker du?

Ronja får NAN H.A. 1, for at gøre det lidt mildere for maven, det har hun fået i 3 dage, før det fik hun prenan og derefter NAN1.
Bertram får NAN1 og har oftest afføring hver dag, springer dog en dag over ind i mellem.

De får ca. 110ml. pr. måltid alt efter appetit. Vi prøver at få dem til at gå væk fra at spise hver 3. time og komme hen på hver 4. time, uden selvfølgelig at sulte dem hehe.

Bertram er meget pylret for tiden, han vil helst sove hos os, han er ikke meget for at ligge i sengen om dagen. Han får sover som regel en lur eller to hos en af os, og det gør Ronja også, så de ikke ligger i sengen hver gang de sover.

Så har jeg fortalt lidt om mine skønne unger, så håber jeg, du fortæller lidt hvad du tænker om det jeg skriver :)

Tak :)

Rikke

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

20. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Kantinemad på arbejdet

Hej Helen Først og fremmest tak for svar på mit tidligere spørgsmål, det...

16. marts 2024 | Amning | 1 mdr.

Væskebehov under amning

Kære Helen Vores lille dreng er nu 5 uger gammel, og jeg synes det går...

6. marts 2024 | Graviditet | 0 mdr.

Øjenbrynsfarve

Hej Helen Jeg er i uge 10, snart 11, og har farvet øjenbryn 1-2 gange om...

7. januar 2024 | Kost og ernæring | 2 mdr.

Flaskegivning liggende

Hej Helen Rigtig godt nytår til dig og din familie! Nu er det blevet min tur...

4. januar 2024 | Diverse | 2 mdr.

Baby tager meget på

Kære Helen Jeg er mor til en pige på 10 uger. Hun er født til termin, og hun...

Annonce

Viden om børn:

Cykelhjelm

Alle børn bør bruge cykelhjem, når de cykler. Det gælder både når de cykler selv og når de sidder i cykelstol, i en ladcykel eller i en cykelanhænger.

Vælg en godkendt hjelm. Det vil sige en hjelm med et CE-mærke og godkendelsesnummeret EN 1078.

Derudover så skal hjelmen sidde rigtigt og det gør den når den dækker panden og sidder så stramt, at den ikke kan skubbes tilbage i nakken. I de fleste hjelme sidder skumgummipuder, som hjælper til at justere størrelsen, så...

Læs mere i Babylex

Omega-3 og amning

Omega-3 fedtsyrer er sunde fedtsyrer, som især findes i fede fisk.

Omega-3 er meget vigtigt for udviklingen af spædbarnets nervesystem og hjerne, synssansen og de kognitive færdigheder (indlæringsevne og hukommelse) og undersøgelser viser at indtag af fisk og omega-3 tilførelsen til barnet via modermælken har stor betydning helt op til barnets 2 års alder.

Et for lavt indtag af fisk og dermed omega-3 fedtsyrer er også sat i forbindelse med forringet finmotorik og...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Selvfølgelig har jeg en tilknyttet kommunal sundhedsplejerske, men jeg er super glad for mit medlemskab hos NetSundhedsplejerkse.dk, da der dukker mange spørgsmål op i løbet ugen med en lille ny og jeg kan kun anbefale det.

Camilla Martin