Svar: Søvn, børneeksem og blive storebror
19. juli 2008
Alder:
23 mdr.
Hej med dig
Det er dejligt med en juniorseng og den frihed det giver - for Jakob - for jer er det naturligvis lidt besværligt;o)
Det vil være en god idé, hvis I sætter jer hos ham, når han skal sove og læser en godnathistorie. Han skal ligge i sin seng for at få historien og ligge stille. Når historien er læst, så kan han få en tår vand, så siger I godnat, putter ham og går. Hvis han herefter rejser sig og følger efter, så tager I ham ved hånden og putter ham igen, fortæller ham at han skal sove nu, at I passer på ham osv.
I skal naturligvis være sikre på at tidspunktet, hvor han bliver puttet er rigtigt, han skal være træt og have lyst til at sove. Ingen kan sove, hvis man ikke føler sig træt og parat og intet er næsten værre at ligge i sin seng og vide at man skal sove, hvis man ikke kan ... derfor er det helt naturligt at han står op. Puttetidspunktet er således vigtigt at time.
Men når det er sagt, så er der ganske givet også lidt grænseprøvning i hans stigen ud af sengen. Jakob er jo så gammel nu at han godt ved at I er i stuen og det vil han også være en del af. Derfor er det naturligt at han prøver om ikke han kan trække tiden lidt og han prøver grænser. Det er derfor vigtigt at I er konsekvente og holder fast i at han skal blive i sin seng og lægge sig til at sove, hvis I vel at mærke er sikre på at han er træt og parat til det.
Det hjælper nogle gange at være til stede i rummet eller lige ved siden af. Det kan være strygetøjet man ordner eller noget arbejde på computeren. Ved at være i nærheden så Jakob kan se jer, så kan I verbalt holde ham fast i at han skal sove nu og blive i sin seng, I kan berolige ham, vise at I er der samtidig med at I fortæller at han skal sove nu. I er således i nærheden, han behøver ikke gå ud for at finde jer, men samtidig sidder I ikke direkte hos ham og han får således ikke tæt fysisk kontakt.
Med hensyn til børneeksem og behandling, så er steroid creme det man anbefaler og derudover at smøre med en god fed creme imellem de perioder, hvor barnets udslæt er stort. Der er rigtig mange cremer at vælge imellem, udvalget er stort. Det er generelt en god idé at vælge produkter som er uden parfume og hormonforstyrrende stoffer. Medic Team har blandt andet lavet en hudserie, der hedder Meditar, her er forskellige cremer til forskellige typer af problemhud, blandt andet også creme til netop behandling i perioderne mellem steroidbehandling.
Der er også f.eks. Aderma Exomega serien som også er udviklet til børn med børneeksem. Den skulle stabilisere hudens fedtstofindhold og reducere kløe og irritation.
I de to nævnte serier findes både shampoo, creme, sæbe osv.
Man kan også få andre produkter, behandlinger mod børneeksem der er som alternativ til steroidbehandling. De ordineres dog af læge og bedst hvis man kan få en henvisning til en hudlæge. Man kan blandt andet tilbyde behandling med Elidel eller Protopic. Disse cremer indeholder ikke hormonstoffer, men stoffer, der påvirker immunsystemet og dæmper eksemet. Det kan også komme på tale at behandle med tjære, "røde bade" eller lys. Den bedste til at rådgive dig om, hvad der vil være bedst for din dreng er dog en hudlæge:o)
Dejligt at høre at du venter dig og at I skal have en lille ny. Et stort tillykke med det:o) Du skriver at Jakob vil være 1½ år, når den lille kommer - du mener 2½ ikk`? :)
I den alder vil han naturligvis fortsat være lille, men han vil godt kunne fornemme at din mave ændrer form og størrelse. Pladsen på dit skød bliver mindre, det er svært at putte som tidligere, du løfter ham ikke som før, bærer ikke rundt på ham som du plejer osv. og på den måde vil han godt inden den lille kommer kunne fornemme en forskel.
Du kan låne små bøger på biblioteket om at få en lille, om babyer, babyer i maven osv. og læse højt for ham. Han vil også kunne sige baby og pege på din mave, men vil naturligvis ikke forstå hvad det egentlig betyder og hvor meget hverdagen pludselig vil ændre sig.
Der er ingen grund til at fortælle ham noget, før det er tydeligt at der sker noget med din mave og før han evt. selv virker interesseret i din mave. Det kan nemlig godt tænkes at han begynder at spørge lidt til din mave på sin egen måde, når han ser den vokser, eller at han en dag, hvor han sidder hos dig, mærker at den lille sparker. En sådan chance skal gribes og du skal selvfølgelig fortælle ham at det er babyen i maven der sparker.
Han vil ikke kunne forholde sig til at komme med til scanninger osv. Det er alt for abstrakt og jeg tænker at det er bedre at tage af sted uden ham. Det vil også give dig meget mere ro til at koncentrere sig om den lille i maven og hvad jordemoder og andet personale siger til dig:o)
På et tidspunkt vil du jo også finde Jakobs gemte babytøj frem, vaske noget af det, finde ud af hvad der kan bruges osv. og her vil det også være naturligt at tale om at det er til babyen. Altså bruge de små naturlige ændringer i hverdagen til at fortæller at der sker noget nyt, men samtidig også give ham plads til et eller andet sted at være ligeglad - for han forstår det ikke. Så grib hans interesse når den er der og lad ham ellers ha det som han plejer:o)
Rigtig meget held og lykke med det hele:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske