Søvn, børneeksem og blive storebror

19. juli 2008

Kategori:
Alder:
23 mdr.

Søvn, børneeksem og blive storebror

Hej igen.

Det er ikke lang tid siden jeg har skrevet til dig, men der er i mellemtiden dukket flere spørgsmål op.

Mit sidste brev handlede om, at Jakob tager lang tid om at falde i søvn om aftenen. Han er sjældent utilfreds, men tager bare lang tid om at falde nok til ro til at sove. Derfor behøver vi heller ikke være hos ham efter han er kommet i seng, og det har for så vidt også været fint nok, mens han lå i tremmeseng.

Nu har vi imidlertid netop købt en juniorseng til ham. Det vil altså sige, at de ca. 2 timer det tager ham at falde i søvn ikke længere foregår med hygge i sengen, men i et rend ud og ind af sengen og ind til os.

Har du nogle gode råd til hvordan vi får ham til at blive i sengen og forstå at han skal sove? Vi når slet ikke ud af døren før han er på vej ud af sengen og efter os. Og det er endnu sværere for ham at falde til ro efter han har været oppe, end det er normalt.

Skal vi stå på spring udenfor døren og fange ham INDEN han kravler ud af sengen, eller skal vi lade ham komme ind i stuen, spille overraskede og så hjælpe ham i seng igen?
Igen frister det at blive siddende hos ham til han sover, for at undgå at han kravler ud, men det vil vi helst ikke.

Næste spørgsmål handler om Jakobs børneeksem, som han har haft siden han ...

Annonce

... var spæd. Det er slemt, især på hænderne, og vi har naturligvis en hormoncreme vi bruger (mere præcist Locoid).
Det virker fortrinligt, men er til gengæld også det eneste der virker. Vi har endnu ikke prøvet nogen fugtigheds- eller fedtcremer, badeolier eller andet, som har haft nogen egentlig virkning.

Som nok de fleste er jeg ikke glad for at bruge hormoncremen for meget. Jeg bruger den som jeg skal, altså som en kur på ca. en uge hvorefter jeg trapper ned over ca. to uger. Derefter ser huden rigtig fin ud, men desværre kun i ca. en uges tid. Så er vi tilbage ved nulpunktet og kan starte forfra med kuren. Dvs. at vi nærmest må smøre med cremen konstant hvis vi vil holde eksemet nede.

Hvor ofte burde det normalt være nødvendigt at smøre med hormoncreme? Og har du nogle råd til hvad vi ellers kan prøve (selvom jeg tror vi efterhånden har været igennem det meste)?

Sidste spørgsmål drejer sig om, hvornår og hvordan vi skal fortælle Jakob at han skal være storebror? Jeg har termin i januar, og til den tid vil Jakob være ca. halvandet år. Jeg er i tvivl om hvor meget han vil forstå, og derfor om han skal med til scanninger f.eks.? Hvordan får vi ham forberedt så godt som muligt?

Det var en blandet landhandel, håber det er til at finde rundt i.

Tak!

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

21. april 2024 | Opdragelse | 2 år, 3 mdr.

Tilknytning mor og far

Hej Helen Lige en tanke som efterhånden fylder meget. Vi har snart en...

16. april 2024 | Diverse | 2 år, 2 mdr.

Måltider og putning

Kære Helen, Tak for nogle rigtig gode råd sidste gang:) Min søn, når han...

11. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Toårig dreng og sproglig støtte

Kære Helen, Tak for din sidste svar. Jeg har nogle spørgsmål igen angående...

5. april 2024 | Bedsteforældre | 2 år

Overnatte hos bedsteforældre

Kære Helen Ja - som overskriften lyder, så går mit spørgsmål på, hvor gamle...

5. april 2024 | Udvikling | 2 år, 2 mdr.

Jeg har en dreng på to år

Kære Helen. Tak for din mail og tak for de rigtig gode råd sidste gang, hvor...

Annonce

Viden om børn:

Forkølelse

Hvis det lille barn er forkølet, kan han/hun få besvær med at spise, da det er svært at få vejret ordentligt igennem næsen. Det betyder også, at barnet kan have svært ved at sove.

Her er et par gode råd:

- Hæv hovedenden, der hvor barnet sover, med et par bøger eller et sammenrullet håndklæde under madrassen

- Brug lidt modermælk eller saltvand som næsedråber. Dryp det direkte ned i næsen. Du kan evt. bruge en lille ske eller en pipette. Saltvand og...

Læs mere i Babylex

Madras til barneseng

Der findes mange slags madrasser på markedet, og når du skal vælge en madras til dit barns seng, så vil anbefalingen ofte være, at du vælger en skummadras, en latexmadras eller alternativt en madras i et naturmateriale. Vælger du en skummadras (polyurethanskum), skal den være mindst 5 cm tyk og helst med betræk, der kan tages af og vaskes.

Det anbefales, at dit barn ligger på et fast underlag, fordi det giver barnet mulighed for at bruge og udvikle sine muskler. Samtidig sikrer...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen.

Tak for dine svar. Hvor er du bare dygtig. Tak for dine gode råd. Alle mine spekulationer er nu væk.. Vil prøve de ting du siger. Tak :)

Kærlig hilsen
Katrina, mor til dreng på 9 måneder