Svar: Tandbørstning og mælk
18. juli 2008
Alder:
8 mdr.
Kære Josefines mor
Det er som du skriver rigtig vigtigt at Josefine får børstet sine tænder og det er en god idé at gøre det lidt til en leg og ikke en magtkamp. Derfor er det rigtig fint at du prøver at vise hende hvordan, står foran spejlet osv.
En anden mulighed er at bryde situationen helt. Hvis hun lige nu er vant til at sidde på bordet foran spejlet, så kan I forsøge at børste tænderne imens hun ligger ned på puslebordet. Det kan også nogle gange hjælpe at skifte til en elektrisk tandbørste - nogle børn bliver forskrækket, men andre synes det er mægtig sjovt med den snurrende fornemmelse i munden.
Med hensyn til mælkeintag og mælkebehov og flaske, så vil det i 8 måneders alderen normalt være sådan at børn har behov for ca 600ml mme dagligt, svarende til ca 3 flasker og så lidt mme i skemaden, f.eks. i morgengrøden. Først efter 9 måneders alderen kan komælk begynde at udgøre en større del af barnets indtag og i 9-12 måneders alderen nedsættes mælkebehovet til 500ml dagligt. Det svarer som regel til at barnet omkring 10 måneders alderen kan få to flasker mme dagligt (=400ml) og ved siden af så spiser en portion tykmælk, lidt sovs, ost osv.
Jeres datter lyder ikke til at drikke store mængder mælk og derfor synes jeg umiddelbart ikke at der er grund til at rationere hende. Hvis hendes morgenflaske ikke går ud over hendes indtag af morgengrød, så er det helt naturligt og oplagt at bibeholde denne og da hun sover godt på sin aftenflaske kl. 22 skal I også bibeholde denne. Det er fine tidspunkter at give flaske på netop fordi hun får sit mælkebehov dækket uden at det går ud over hendes madintag. Derudover kan hun så tilbydes en flaske inden hun puttes til natten.
Til sin mad i løbet af dagen synes jeg at hun bør tilbydes vand. Det er den bedste tørstslukker og det er fint at hun lærer at drikke vand af kop.
Nu har I så fået min vurdering og vejledning, håber det hjælper lidt videre på vej og ikke skaber større forvirring:o)
Fortsat held og lykke:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske