Tandbørstning og mælk

18. juli 2008

Kategori:
Alder:
8 mdr.

Tandbørstning og mælk

Hej Helen.

Så har vi lige brug for et lille råd fra dig igen, og tak for hjælpen med de mange spørgsmål:-)

Josefine er bare en super glad pige, der må siges at stortrives. Hun tager fint på og er en glad pige det meste af tiden.

Vores spørgsmål til dig lyder på, om du har et godt råd til, hvordan vi kan få hende til at synes om at få børstet tænder. Det kan godt være lidt af en kamp. I starten hvor der kun var 2 havde vi ikke nogen problemer, men nu er der 8 og der skal jo børstes i lidt længere tid for at få gjort det ordentligt. Vi prøver at stå med hende foran spejlet, åbne vores mund, vise hende at vi også børster tænder osv. og vi får dem da også børstet morgen og aften, men for det meste med skrig og skrål. Har du et råd til hvad vi kan gøre?

Et andet spørgsmål er hvordan med det mme? Jeg giver hende i øjeblikket en flaske inden sengetid dvs. ca. 1 time efter eftensmaden så ved 18.30 tiden, hvor hun får 70 ml og så giver jeg hende en flaske med vælling kl 22-23 med 240 ml. og så får hun en flaske kl. 06.30 og så får hun grød i dagplejen kl. 7.30.

Da de i dagplejen ikke får noget ...

Annonce

... mellemmåltid om formiddagen, men får morgenmad 7.30 og middagsmad 10.30 er vi nødt til at give hende flasken om morgenen inden hun får morgenmad. Hun spiser dog ikke voldsomt meget morgenmad, og min sundhedsplejerske siger at vi ikke skal give hende mælken inden sengetid og kl 22 skal vi også stoppe med og så sørge for at hun får mme i sin grød i dagplejen og at drikke til middag i stedet for sødmælk. Hvad siger du?

Flasken kl 22 tror jeg ikke vi er så villige til at stoppe med, da hun bare sover rigtig godt efter hun har fået den, og da vi tidligerer har haft mange problemer med at hun ikke har sovet ret godt, men hvor lang tid vil du sige at vi kan fortsætte med den? Der er så mange meninger om at vi da ikke skal give den medmindre hun selv vågner, men det fungerer bare så godt det andet her, men vil jo helst ikke gøre noget det er forkert ernæringsmæssigt. Hun er lige præcis. 8½ mdr.

Håber du kan hjælpe?? Flasken inden sengetid her vi nu skåret ned til 70, men førhen kunne hun sgtens drikke 160 nogen dage og 90 andre dage. Skal vi styre det, eller kan hun selv?

Venlig hilsen
Josefines mor

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Dårlig søvn og stop af amning

Hej Helen. Nu har jeg endelig fået taget mig mod og tiden til at skirve til...

At sove igennem

Hej Helen Min søn er nu blevet 6 måneder og jeg tænker, at det derfor er...

Aftensmad og natteroderi

Kære Helen. Tak for dine tidligere råd og vejledning. Jeg kunne godt bruge...

Annonce

Viden om børn:

Medicin til børn

Et lille barn må aldrig få medicin, uden at lægen har ordineret det. Børn skal have helt andre mængder end voksne og reagerer anderledes på visse produkter.

Har dit barn fået ordineret medicin, så er det vigtigt at følge lægens instruks. Er der f.eks. ordineret penicillin i 6 dage, så er det vigtigt, at du giver medicinen i 6 dage og ikke stopper efter 3 dage, fordi du synes, at barnet virker frisk og rask. Hvis du stopper for hurtigt, risikerer du, at sygdommen vender...

Læs mere i Babylex

Body Mass Index - BMI

Body Mass Index er en beregning af hvordan en persons højde passer til personens vægt. BMI defineres som vægten i kg divideret med højden i meter i anden (kg/m2).

Et sundt BMI for voksne ligger mellem 18.5-24.9. Man bruger ikke denne måling til små børn, men i stedet bruger man vækstkurver.

Ved at tegne barnets længde/højde og vægt ind på en kurve, så kan man følge om barnet vokser som det skal.

En tommelfingerregel lyder at små børn fordobler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog om amning og flaske, hjæper dig med at få et mæt og tilfreds barn.

Det siger medlemmerne ...

Jeg havde i en periode lidt problemer med at amme og var egentlig ved at smide håndklædet i ringen, men Helen sagde de rigtig ting som gjorde at jeg fortsatte og det er jeg rigtig glad for i dag ...

Camilla Martin