Svar: Hvordan får jeg mit barn til at stoppe med at sutte på tommelfinger
18. juni 2008
Alder:
3 år, 4 mdr.
Kære Karina
Det er altid svært at vende børn fra at sutte på tommelfinger. Man kan jo ikke som med sutten forære den væk eller kun tillade at der suttes på den ved sengetid ...
Hvorvidt det bliver et problem afhænger helt af hvor meget på tommelfinger hun sutter. Hvis hun har fingeren i munden rigtig tit og længe, så vil der være en risiko for at det påvirker hendes tandstilling, er det ikke særlig tit, så sker der sandsynligvis ikke noget med hendes tænder.
Man kan diskutere om det vil være en fordel at gå tilbage til sutten og tilbyde den igen. Men også en sut kan jo virke skadeligt for sprog og tænder og det er derfor heller ikke nogen optimal løsning.
Det bedste du kan gøre er nok at forsøge at aflede din datter, når du ser at hun tager tommelfingeren i munden. Prøv alt efter situationen at tilbyde hende et stykke agurk eller noget frugt eller andet hun kan spise og sutte på. Er det, når hun er træt eller ked af det, så tag hende op på skødet, hold om hende, kærtegn hende, give hende nærhed og tryghed. Børn bruger jo ofte sut eller tommelfinger for at berolige og betrygge sig selv og her må du så forsøge at komme lidt ind i billedet i stedet for.
Se også om du i den forbindelse kan finde en substitut. Måske en strikket bamse/slaske dukke eller en sutteklud, et eller andet som hun kan sove med, nulre med, berolige sig selv med, men som ikke behøver skade tænderne, hvis det ryger i munden ...
Du kan også få en vurdering af børnetandlægen omkring risikoen for tandproblemer med hensyn til brug af sut og tommelfinger.
Rigtig meget held og lykke fortsat og tillykke med at du venter dig igen:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske