Brev:
Vil ikke sove - 5 mdr.
18. juni 2008
Alder:
5 mdr.
Vil ikke sove - 5 mdr.
Hej Helen.
Jeg skriver i fortvivlelse, så håber at du har et godt svar, som kan hjælpe mig...
Jeg har en søn på snart 5 mdr. som ikke vil sove! Han har lige siden han blev født, ikke sovet ret meget, men jeg syntes bare at det blir værre og værre... det skal lige siges at han fik kolik, hvor han skreg 15-20 timer i døgnet, men det er heldigvis bedre nu!
Han er født 3 uger for tidligt, og vejede kun 2375 gram, så han har fra starten været vant til at skulle have mad/ blive ammet hver 2. time, for at vokse sig stor og stærk..
Men det er som om at den " vane " stadig hænger ved (ihvertfald om natten )...
Han har her på det sidste ikke villet tage brystet, og flaske eller kop nægter han at tage (skrig og skrål), så vi er begyndt at gå til en kiropraktor med ham.. Det viser sig, at han har 2 " låsninger " i nakken og imellem skulder bladende, som gør ondt, og hun mener at det er grunden til, at han ikke vil tage brystet fordi at det gør ondt på ham.. han har
generalt meget svært ved at finde ro, og har svært ved at falde i søvn, medmindre at han blir vugget i søvn, og det er bestemt ikke altid at det virker..
Han sover ca 1½ time ialt om dagen, (dette er som powernaps af ½ times varighed ) fra han står op om morgenen kl. 07:30 og til han bliver puttet til natten kl. ca. 18:30 (han sover først ca. kl. 20:00 )!
Vi prøver ALT for at få ham til at sove, vi går laange ture med barnevognen, vugger ham i hans vugge i soveværelset, hvor der er mørkt og stile, putter ham i vores seng, mens vi ligger ved siden af ham, og stryger ham på ryggen og i håret, og tænker meget over, at vi ikke kører ham op i en spids, men at vi skal tale afslappet og roligt til ham, men lige lidt hjælper det! Han ligger og spjætter med arme og ben, og han virker som om at han har meget svært ved at finde ro til at sove, selv om vi prøver at hjælpe ham...
Hvad kan vi gøre om dagen?
Problemer bliver større (hvis det er muligt) når vi nærmer os natten:
Kl. 18:00- 19:00 får han risgrød + et bad, og bliver ammet i det mørke soveværelse (hvis han vil)
Kl. ca. 19:30 el. 20:00 sover han, det er faktisk det tidspunkt på dagen, hvor det er "nemmest" at få ham til at sove, men det er ikke uden at han kæmper en kamp, hvor han vifter med arme og ben, og mister sutten ca. 50 gange ;0/..
Fra kl. ca. 20:00 og frem til ca kl. 22:00 vågner han MANGE gange, og vil enten ammes (have en tår), vil have sutten eller så ved han ikke rigtig hvad han vil (han er bare utilfreds), og så kæmper jeg en kamp med ham, for at få ham til at sove igen!
Og så starter det!!!
Fra ca kl. 22:00 og fram til kl. 07:30 vågner han hver 2. time hele natten igennem, og vil ammes, eller bare have hygge ved mig (dvs. når han kommer op i mine arme, når jeg ikke altid at ligge ham til brystet, før sover han igen..
Hvis jeg prøver at give ham sutten i stedet for brystet, eller prøver at vugge ham, bliver han bare hidsig, og begynder at skrige, og så tager det ca. 1 time inden jeg får ham til at sove igen...
Sådan er det HVER nat, og jeg orker det snart ikke mere, hvordan får vi ham ud af den dårlige rytme/ vane med at ville spise/ hygge om natten? jeg føler at han er meget mæt, når han bliver puttet, så tror altså ikke at det er pga. sult at han vågner..
Håber at du har nogle gode råd til os, da vi er ved at føle os udslidte...
Med venlig hilsen
Anja