Svar: Afføring helt op til navlen
18. juni 2008
Alder:
2 mdr.
Kære bekymrede mor
Ja det er faktisk meget normalt at børn i den periode, hvor de begynder at have længere tid imellem deres afføringer, levere så stor en mængde at det nærmest er ud over det hele.
Der er således børn som præsterer at have afføring helt op i nakken og ikke kun til navlen ....
Det er selvfølgelig temmelig upraktisk og det kan være svært at skifte tøj, bodystocking osv. hvis det hele er smurt ind i afføring. Det vigtigste er dog at barnet komme af med det, det er godt, for det påvirker hele barnets trivsel, hvis barnet har problemer med at komme af med sin afføring.
Det kan være en god idé at vaske med lidt mild uparfumeret sæbe beregnet til børn eller f.eks. intimvask. Det er vigtigt at al afføring vaskes af. Efterfølgende vil det måske være rart med et bad ... men normalt det er det:o)
Hvis afføringen er meget ildelugtende eller har en meget mærkelig farve, så kan det være tegn på en maveinfektion. Det er dog sjældent hos en dreng der bliver fuldt ammet og som ikke er ældre end jeres.
Fortsat held og lykke og rigtig god sommer:o)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske